Vad kostar det att anlita en besiktningsman i GBG området?Huset är nybygge på ca140m2
Måste man anlita en besiktningsman om man köper nytt eller kan man lita på besiktningen som man gör efter att det har byggts klart?
Vad skulle ni göra?
 
celox skrev:
Vad kostar det att anlita en besiktningsman i GBG området?
Räkna med 10-20 kkr.
celox skrev:
Måste man anlita en besiktningsman om man köper nytt eller kan man lita på besiktningen som man gör efter att det har byggts klart?
Det korta svaret: Ja, du ska anlita en egen besiktningsman. Är du fortarande osäker kan lite sökningar på forumet övertyga dig.
 
Nyfniken skrev:
Räkna med 10-20 kkr.

Det korta svaret: Ja, du ska anlita en egen besiktningsman. Är du fortarande osäker kan lite sökningar på forumet övertyga dig.
Dyraste besiktningsman jag har sett kostade 12000. Annars brukar de ligga från ca 5500:- till 8000:- ingen direkt skillnad mer än att vissa indikerar inte fukt andra gör det och andra mäter den men bara i sin nivå 2.
 
Vi använde oss av Askim Fastighetskonsult förra sommaren och vill minnas att det landade på strax under 9000. Vårt hus var dock inte på något sätt nytt men jag vet inte om det gör det mer eller mindre komplicerat att besiktiga.
 
Det beror på de besiktningar jag misstänker Storken prata om är vanliga överlåtelsebesiktningar. De kan kosta mellan 4-10 000 kr. Pratar vi däremot en korrekt jordabalksundersökning så brukar de kosta mellan 15-25 000 kr beroende på objektet eller så är det vanligaste att de olika yrkeskategorierna fakturerar några tusenlappar var.

En korrekt sammansatt besiktning kan bestå av
Byggingenjör (allmän genomgång inkl provtagning av radon, ev eget vatten etc)
Rörmokare (kontroll av VVS inkl uppvärmning mm)
Elektriker (kontroll av el och installationer)
Sotare (kontroll av ventilation o rökkanaler)
Jurist (kontroll av handlingar inkl de som ev saknas, kontakt med kommun, lantmäteri mm)

Däremot har det i Sverige blivit en tragisk kutym med att endast göra en överlåtelsebesiktning i tron om att man gjort ett fullgott undersökningarbete.

Är det ett nybyggt hus och 2 års besiktningen skall utföras av en besiktningsman ni har förtroende för är jag inte lika övertygad om att ni måste anlita en extern besiktningsman också. I ett nybyggt hus är det i praktiken inte samma problematik med reklamation då rätten oftast finner att köpare ej hade kunnat förvänta sig fel i fastigheten.
 
  • Gilla
storken
  • Laddar…
Tackar alla för tips och svar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.