Akahigi
Vad kommer efter shaker/Kvänum/etc ?

Har ju varit det en stund, syns det någon förändring på kökshimlen i normala prisklasser?
 
Förstår inte riktigt vad du menar, utveckla gärna. Vad har just shaker med Kvänum att göra?
 
Akahigi
Nja, jag tänker den "platsbyggda", snickrade penselmålade känslan som är så poppis just nu. Som får alla att rama in sina ikeaskåp. Vad blir det efter det? Inget vara ju för evigt.
 
Så här tror jag att det är:

Den här platsbyggda känslan med lite äldre stil har jag fått för mig att man gärna sätter i gamla hus, från 1930-talet och äldre.

Sedan finns det alltid flera parallella trender, lite beroende på hurdant hus man har.

En del ska ha bistro-kök, industriella kök, svarta kök, det var inne med högblanka kök för ett tag sedan, etc. Det mest trendiga man kan ha är väl ett helt unikt arkitektritat kök i ett arkitekritat hus, som ingen annan har. Det kommer nog alltid att smälla högst.
 
Jag tror att det kommer bli mer och mer trendigt att försöka spegla husets karaktär i köket, vilket jag tycker är positivt. Nu när den yngre generationen vurmar för den sena funkisstilen (50-talet) som deras föräldrar totalt sågade till förmån för den mer romantiska 20/30-talsstilen. tror jag att att vi kommer se allt fler s.k. funkiskök eller "retrokök" i modern tappning. Sedan tror jag även att nya låneregler samt hållbarhetstänk leder till att många, precis som Marlene själv, kommer att renovera sina kök i etapper. Man uppdaterar efterhand som ytskikt slits eller att man tröttnar på färger/former. Till sist tror jag att alltfler kommer lägga mer pengar på bänkskivor nu när alla verkar baka och ha sig. I, t.ex. USA verkar det inte alls ovanligt att man räknar 1/3 av budgeten på bänkskivorna. Kommer bli mycket vanligare med stenskivor samt olika former av komposit, samt givetvis rostfritt i funkisköken.
 
  • Gilla
bekkman
  • Laddar…
Det är Svart målat eller fanerat, men även grafitgrått, sedan så är det nog mer husets karaktär som avgör vad som passar just där. Men säker kan man inte vara för hur fint är det med alla pinnar i rutmönster (spröjs) på ny hus,:wow:
 
Akahigi
Mycket grafitgrått på Ikea just nu iaf. Verkar dödstråkigt att inte få byta kök när man vill. Tror jag hoppar den trenden. :D

Kul om fanerat kommer tillbaka, men jag vet inte om det finns kvalitet där längre. Ikeas faner ser ju tidvis sämre ut än plast.

Man kanske får inrikta sig på ett Siematic enligt klassisk modell, med infällda handtag.
 
Jag läste att mörkare träfärger börjar ersätta de mäklarvita, avskalade köken just nu. Det tycker jag låter rimligt, eftersom jag ska sätta in nya begagnade teakköksluckor i mitt teak/laminatkök från 1968. Jag har märkt att trenderna i inredningsrepotagen brukar ligga något år eller två efter mig :). Jag lessnade på ekparkett och spotlights för några år sedan, och för 1 drygt år sedan konstaterade vi att alla köksluckor som fanns på ikea var astråkiga.

Det här med polerad betong och rost överallt kan ju inte klara sig länge till tycker jag. Ett hem ska ju vara varmt och inbjudande, vem vill bo i en industrilokal?

[Disclaimer - allt mode är egentligen löst tyckande. Om jag har sågat din inredningsstil så betyder det bara att vi tycker olika. Vissa gillar blodpudding, andra fiskpinnar]
 
Akahigi
Eller Cham-pagne!!! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.