Hemmasnickarn85
Hej!
Jag har ett Siporexhus från 60 talet med plåttak (plåten lagd på 90-talet). Jag planerar nu en tillbyggnad och val av tak på den. Vill köra betongpannor, och då också lägga samma på stora huset MEN klarar mina takstolar det?
Jag är snickare och känner spontant att det ska gå när jag ser takstolskonstruktionen, men tycker snölasten ser låg ut på ritningen.

Här är takstolsritningen, jag har markerat min dimension.
Överram virkesdiameter - ca 5 x 20 cm
Hanbjälke virkesdiameter - ca 5 x 15 cm

Finns här kanske några konstuktörer som kan ta en titt? Tack på förhand!


Teknisk ritning av två takstolar, med mått och konstruktionsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Schematisk tabell, snölast, virkeskvalitet, dimensioner, spikantal, längd, träkonstruktionsspecifikationer, byggrelaterat, siffror, kolumner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard.
Betongpannor väger väl ungefär 30-35kg mer per m2 än plåt så var plåt originalet så får du räkna med att taket då bara klarar 110-120kg snö/m2 istället för 150kg, rasa av bara vikten kommer det inte göra.

Jag är kanske överdrivet skeptisk men mina år på tak har gjort att jag inte skulle lägga betongpannor på 14⁰...
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Jag kan hålla med om 14⁰, sen rasar snön av fortare från plåt än tegel, kanske också värt att fundera över...

Hemmasnickarn85 Hemmasnickarn85 skrev:
Hej!
Jag har ett Siporexhus från 60 talet med plåttak (plåten lagd på 90-talet).

Vad låg på från början?
 
  • Gilla
Hemmasnickarn85 och 1 till
  • Laddar…
Eftersom Du planerar en tillbyggnad antar Jag att Du kommer att beställa takstolar från nån tillverkare.
Tror dom även kan beräkna bef. takstolar.
Vill Du ha en 3d skiss på ditt bygge? Kostar inget.
 
  • Gilla
Hemmasnickarn85
  • Laddar…
Hemmasnickarn85
Fotografen Fotografen skrev:
Fotografen Fotografen skrev:
Jag kan hålla med om 14⁰, sen rasar snön av fortare från plåt än tegel, kanske också värt att fundera över...




Vad låg på från början?
Från början låg det eternitpannor, som förra ägaren på 90-talet bytte ut till plåt med tegelimitation som ligger än.

Jag tror taket har 15 graders vinkel, men ja det är flakt.
En vän har ett hus från samma tid, med liknande takstolar. Han har betongtegel men också lite brantare tak.

Jag kommer inte beställa takstolar till utbyggnaden, utan bygger egna.
 
Inte säker men tror att det inte går att få bygglov med egenbyggda takstolar.
Ska vara CE märkta.
Du får kolla.
 
Hemmasnickarn85
T ToreJ01 skrev:
Inte säker men tror att det inte går att få bygglov med egenbyggda takstolar.
Ska vara CE märkta.
Du får kolla.
Jo men det ska inte vara några problem på en liten utbyggnad 👍
 
R
T ToreJ01 skrev:
Inte säker men tror att det inte går att få bygglov med egenbyggda takstolar.
Ska vara CE märkta.
Du får kolla.
Du får bygga takstolar inga problem bara du har beräkningarna på dom, o dom han har har ju ett bygglov…
 
Hemmasnickarn85 Hemmasnickarn85 skrev:
Jo men det ska inte vara några problem på en liten utbyggnad 👍
Problemet är väl att Du inte har nån beräkning då och får skjuta från höften.
 
Hemmasnickarn85
Jag bor i Stockholm vilket verkar va snözon 2.

Det står 150 kg snölast på ritningen. Betyder det efter egenvikten med eternitpannor som satt från början?

Vad jag kan se efter googlande väger eternittak max 18 kg/ kvm och betongpannor ca 36kg/kvm.
Så skillnaden är alltså 18 kg/kvm.
 
Hemmasnickarn85
T ToreJ01 skrev:
Problemet är väl att Du inte har nån beräkning då och får skjuta från höften.
Jag bygger väldigt likt min vän som hade konstruktör. Jag kommer även överdimensionera lite. Bygglovet verkar gå igenom utan konstruktör.
 
T ToreJ01 skrev:
Ska vara CE märkta.
Bara om de säljs av näringsidkare.
 
Rickard.
Hemmasnickarn85 Hemmasnickarn85 skrev:
Jag bor i Stockholm vilket verkar va snözon 2.

Det står 150 kg snölast på ritningen. Betyder det efter egenvikten med eternitpannor som satt från början?

Vad jag kan se efter googlande väger eternittak max 18 kg/ kvm och betongpannor ca 36kg/kvm.
Så skillnaden är alltså 18 kg/kvm.
Det är ju alltid lite svårt att veta hur andra tänkt förr men det normala är att snölasten räknas efter egenvikt så det är rätt tänkt.

Ditt tak är alltså redan underdimensionerat 50kg/m2 enligt modern standard och dom har inte ändrat dom för skoj skull så tänk efter om det verkligen är klokt att försämra det ännu mer.
 
R
Rickard. Rickard. skrev:
Det är ju alltid lite svårt att veta hur andra tänkt förr men det normala är att snölasten räknas efter egenvikt så det är rätt tänkt.

Ditt tak är alltså redan underdimensionerat 50kg/m2 enligt modern standard och dom har inte ändrat dom för skoj skull så tänk efter om det verkligen är klokt att försämra det ännu mer.
Fast man har en ganska rejäl säkerhet i dagens beräkningar… tror att det håller då det har hållt i alla år hittills, där emot så är det såpass flakt att det inte är att rekommendera med betongpannor då dom får läggas ned till 14 grader men kanske inte är lämpligt att ligga på den lägsta ändan…
 
Rickard.
R Rejäl skrev:
Fast man har en ganska rejäl säkerhet i dagens beräkningar… tror att det håller då det har hållt i alla år hittills, där emot så är det såpass flakt att det inte är att rekommendera med betongpannor då dom får läggas ned till 14 grader men kanske inte är lämpligt att ligga på den lägsta ändan…
Så är det ju men det jäkliga med snö är att en enda snöstorm i fel vindriktning kan ge en förutsättning som taket inte är van med, risken att det rasar är nog extremt liten men takgips kan spricka, dörrar fastnar eller andra skador mer i den stilen.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.