Hemmasnickarn85
Hej!
Jag har ett Siporexhus från 60 talet med plåttak (plåten lagd på 90-talet). Jag planerar nu en tillbyggnad och val av tak på den. Vill köra betongpannor, och då också lägga samma på stora huset MEN klarar mina takstolar det?
Jag är snickare och känner spontant att det ska gå när jag ser takstolskonstruktionen, men tycker snölasten ser låg ut på ritningen.

Här är takstolsritningen, jag har markerat min dimension.
Överram virkesdiameter - ca 5 x 20 cm
Hanbjälke virkesdiameter - ca 5 x 15 cm

Finns här kanske några konstuktörer som kan ta en titt? Tack på förhand!


Teknisk ritning av två takstolar, med mått och konstruktionsdetaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Schematisk tabell, snölast, virkeskvalitet, dimensioner, spikantal, längd, träkonstruktionsspecifikationer, byggrelaterat, siffror, kolumner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard.
Betongpannor väger väl ungefär 30-35kg mer per m2 än plåt så var plåt originalet så får du räkna med att taket då bara klarar 110-120kg snö/m2 istället för 150kg, rasa av bara vikten kommer det inte göra.

Jag är kanske överdrivet skeptisk men mina år på tak har gjort att jag inte skulle lägga betongpannor på 14⁰...
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Jag kan hålla med om 14⁰, sen rasar snön av fortare från plåt än tegel, kanske också värt att fundera över...

Hemmasnickarn85 Hemmasnickarn85 skrev:
Hej!
Jag har ett Siporexhus från 60 talet med plåttak (plåten lagd på 90-talet).

Vad låg på från början?
 
  • Gilla
Hemmasnickarn85 och 1 till
  • Laddar…
Eftersom Du planerar en tillbyggnad antar Jag att Du kommer att beställa takstolar från nån tillverkare.
Tror dom även kan beräkna bef. takstolar.
Vill Du ha en 3d skiss på ditt bygge? Kostar inget.
 
  • Gilla
Hemmasnickarn85
  • Laddar…
Hemmasnickarn85
Fotografen Fotografen skrev:
Fotografen Fotografen skrev: