J
hej
Nu har jag upptäckt att tomtgränsen inte stämmer enligt kartan som lantmäteriet har i sin arkiv.
De förre ägararen till grannens fastighet har gjort en grind som är dels vinklat och den överstiger tomtgräns mot min tomt.
Vilket innebär att grannens staket/grind står ungefär en halv meter på våran tomt.
Sen har grannen byggt ett växthus med betong fundering inom 4,5 meter från tomtgräns utan att meddela eller fråga mig.
Vart står vi i det här hela vad kan vi göra och vilken väg ska jag ta?
Jag har ingen bra förhållande med grannen så att prata med de funkar inte.
sen de bode där var det bara gnäll allt från när jag eldar ved i min vedpanna till mina träd som i vägen för solen och han klippte mina hägg medan jag var borta...
hjälp mig att gå rätt väg!
 
Fairlane
Det första du bör göra är väl att se var gränsen verkligen går då kartan inte är att lita på.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
J JRVSKAN skrev:
hej
Nu har jag upptäckt att tomtgränsen inte stämmer enligt kartan som lantmäteriet har i sin arkiv.
De förre ägararen till grannens fastighet har gjort en grind som är dels vinklat och den överstiger tomtgräns mot min tomt.
Vilket innebär att grannens staket/grind står ungefär en halv meter på våran tomt.
Sen har grannen byggt ett växthus med betong fundering inom 4,5 meter från tomtgräns utan att meddela eller fråga mig.
Vart står vi i det här hela vad kan vi göra och vilken väg ska jag ta?
Jag har ingen bra förhållande med grannen så att prata med de funkar inte.
sen de bode där var det bara gnäll allt från när jag eldar ved i min vedpanna till mina träd som i vägen för solen och han klippte mina hägg medan jag var borta...
hjälp mig att gå rätt väg!
Det går. Men det kostar pengar.

Du kan begära att Lantmäteriet gör en s.k. fastighetsbestämning. Då bestämmer de de lagliga gränserna och uppdaterar alla lantmäterikartor. Det kan kosta 50-100kkr.

Därefter är det svart på vitt var gränsen går och du kan begära att grannen tar bort de installationer som finns på din mark, alternativt begära handräckning hos kronofogden för detsamma.

Att grannen har byggt inom 4.5 meter från tomtgräns kan bli svårare beroende på om bygget är preskriberat (10 år, ej inom strandskydd), bygglov kan överklagas osv.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
J
P petersthlm skrev:
Det går. Men det kostar pengar.

Du kan begära att Lantmäteriet gör en s.k. fastighetsbestämning. Då bestämmer de de lagliga gränserna och uppdaterar alla lantmäterikartor. Det kan kosta 50-100kkr.

Därefter är det svart på vitt var gränsen går och du kan begära att grannen tar bort de installationer som finns på din mark, alternativt begära handräckning hos kronofogden för detsamma.

Att grannen har byggt inom 4.5 meter från tomtgräns kan bli svårare beroende på om bygget är preskriberat (10 år, ej inom strandskydd), bygglov kan överklagas osv.
hej
växthus är ny byggt
 
Fairlane Fairlane skrev:
Det första du bör göra är väl att se var gränsen verkligen går då kartan inte är att lita på.
Jag håller inte med. Det första borde vara att ändra rubriken på inlägget till något mer vettigt.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Innan du ev. blandar in Lantmäteriet, så föreslår jag att du försöker hitta gränsmarkeringarna m.h.a. din fastighetskarta och de mått, som finns där. Det kostar inga pengar utan bara en del arbete. Om det behövs, så ta även hjälp av andra ( snällare) grannar genom att be om att få se deras mått på sina gränsmarkeringar.
 
  • Gilla
JRVSKAN och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.