Hej! Jag behöver tips på hur vi gör vår källare lite trevligare INNAN vi har sparat ihop till dräneringen. Jag skulle räkna med att den ligger minst 2 år bort. Vi har en avfuktare som funkar bra och källaren håller komforttemperatur.

Det vi är mest fokuserade på är att få till ett gästrum där nere. Och i det rummet har det såklart släppt allra mest puts på väggarna. Som jag förstått det så är det onödigt att försöka putsa om när det är fukt i väggarna.

Jag tänkte knacka ner allt löst och sedan spruta på det som kallas vattenglas som jag hört ska binda dammet. Sen tänkte jag sätta en gardinskena in bit ut från väggen och dölja allting med tunna gardiner. Kan det funka? Är det ok att ha ett källarrum utan puts på väggarna?

Golvet verkar torrt och fint. Det ligger en heltäckningsmatta där idag så den tänkte vi byta ut mot en ny som är för utomhusbruk (en sån med platspluppar under). Jag har inte hittat något mögel någonstans förutom i ett annat rum. I ett litet rum som är till för matförvaring. Blev mögel under en låda som stod mot den fuktiga väggen.
 
I ett källarrum där det är putssläpp på väggarna kan du lämpligtvis förvara potatis eller rotfrukter, inte gäster. Alltför fuktiga miljöer är inte hälsosamma för människor, det är mest mögel som trivs där.
 
  • Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
I ett källarrum där det är putssläpp på väggarna kan du lämpligtvis förvara potatis eller rotfrukter, inte gäster. Alltför fuktiga miljöer är inte hälsosamma för människor, det är mest mögel som trivs där.
jasså? Även om vi har en avfuktare? Det är ju inte fuktigt i luften.
 
Å Åsa Norrby skrev:
jasså? Även om vi har en avfuktare? Det är ju inte fuktigt i luften.
Fukten kommer från väggarna och kanske även golvet. Jag tror det blir svårt att få en trevlig boendemiljö i en sån källare i nuläget, tyvärr. Avfuktare eller ej.
Det är dock stor nytta med en källare, till mycket annat än just att bo!
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Fukten kommer från väggarna och kanske även golvet. Jag tror det blir svårt att få en trevlig boendemiljö i en sån källare i nuläget, tyvärr. Avfuktare eller ej.
Det är dock stor nytta med en källare, till mycket annat än just att bo!
Tack! Då får förbli förråd tills vi dränerat då. :)
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.