Varning för långt inlägg! Bor i ett radhus med Nibe värmepump F730 och i takt med höstens intåg börjar det bli kyligt hemma. Det började förra året med att det rann vatten i en radiator på övervåningen, och radiatorn var kall. Då jag är väldigt okunnig i praktiska husfrågor kom en rörmokare som luftade radiatorn ( utan att stänga av värmepumpen tror jag men han sade att det inte var nödvändigt). Någon dag blev radiatorn varm, men efter en kort tid kall igen, samt att trycket i värmepumpen sjönk till närmare noll. Övriga radiatorer var varma. Jag försökte vrida på ”spaken” för att öka trycket men kunde inte rubba den. Eller, det kanske jag hade kunnat om jag tagit i ordentligt, men vågade inte utifall jag skulle ha sönder något. Den första firman menade att det här var ett problem som de inte hade något ansvar för, utan att det förmodligen rörde sig om något annat fel på pumpen. Kontaktade en ny firma som luftade någon radiator och utförde service på pumpen ( typ luftning av slangar som sitter på pumpens ovansida och längst ned). Han fixade så trycket blev bra igen, men efter någon dag var samtliga radiatorer kalla och det blev jättekallt på främst övervåningen. På morgonen kan vissa radiatorer vara svagt varma, liksom rören till dem men knappt kännbart. Radiatorerna står på 9 som är maxvärme. Även denna firma menade att problemen inte hade med deras jobb ned pumpen att göra. Trycket har i och för sig hållt sig bra, men det är kallt i radiatorer och vattnet i kök och handfat blir ljummet först om man spolar ett bra tag. Dock inga problem i duschen, och golvvärme i badrum på ovanvåning funkar. Har lagt över 4000 kr på de två firmor som varit här och det resulterade ju inte direkt i något. Nu törs jag inte ta hit fler liksom lite på måfå! Har kontaktat Nibe där en tekniker menade att det inte är fel på pumpen utan typ lyft/stopp i rören. Jag antar att vad jag borde börja med är helt enkelt att lufta samtliga radiatorer och se till så att trycket är bra efter det Lite pinsamt bara men jag drar mig för det då jag är rädd att inte kunna rubba piggen för trycket igen och att något ska gå supesnett med pumpen. Har någon snälla någon input blir jag jättetacksam!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.