Hej,
Jag bor i en bostadsrättsförening där det enligt min bedömning börjar bli dags att förbjuda boende att ta bort väggar mm. Styrelsen beviljar regelmässigt alla sådana.

Mina skäl är baserade på rena hållfasthetsaspekter.

Min fråga till er juridiskt kunniga är om stämman kan besluta att sådana ombyggnader inte får beviljas av styrelsen.
 
Nej, det är en styrelsefråga och inte en stämmofråga. Därtill har bostadsrättsinnehavaren rätt att riva väggar om åtgärden inte är ”till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen” som det heter i 7 kap. 7 § bostadsrättslagen. Styrelsen kan alltså inte heller säga nej hur som helst.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Hej och tack för svar,
Problemet är just risken för ” påtaglig skada”
Om väggar rivs som på sikt riskerar att orsaka skador i huset så måste väl det kunna förbjudas?
 
Dessutom så står det i 6 kap par.1 att ” Vid föreningsstämman utlvar medlemmarna sin rätt att besluta i föreningens angelägenheter ”
 
L Lars Ryden1 skrev:
Problemet är just risken för ” påtaglig skada”
Ok. Och det är du kapabel att avgöra?
L Lars Ryden1 skrev:
Om väggar rivs som på sikt riskerar att orsaka skador i huset så måste väl det kunna förbjudas?
Ja, av styrelsen.

***

Tycker ni att styrelsen missköter sitt uppdrag är det ju snart stämmosäsong. Bara att byta ut dem. Har du starka åsikter om den löpande driften föreslår jag att du kandiderar själv.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 4 till
  • Laddar…
Mitt syfte med frågan var att efterhöra hos juridisk kompetens om stämman har rätt att besluta tolkning av ” påtaglig skada”.
Att ifrågasätta min tekniska kompetens är helt OK men faller utanför syftet med frågan.
 
L Lars Ryden1 skrev:
Mitt syfte med frågan var att efterhöra hos juridisk kompetens om stämman har rätt att besluta tolkning av ” påtaglig skada”.
Att ifrågasätta min tekniska kompetens är helt OK men faller utanför syftet med frågan.
Svaret är nej. Det är lagen du får ändra om du vill få din vilja igenom.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Ok.
Bara frågar, för här närmar vi oss ”pudelns kärna”:
Var och i vilken lag måste texten ändras för att stämman ska kunna besluta att förbjuda ombyggnader som stämman bedömer utgöra ” påtaglig skada”?
 
Stämman kan besluta att styrelsen ska säga nej till alla ansökningar att riva väggar. Sen får medlemmarna bekosta alla juridiska processer i hyresnämnden där föreningen kommer förlora på löpande band.

Styrelsen avgår förmodligen dessutom direkt efter beslutet på stämman då medlemmarna uppenbart saknar förtroende för styrelsen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
L Lars Ryden1 skrev:
Ok.
Bara frågar, för här närmar vi oss ”pudelns kärna”:
Var och i vilken lag måste texten ändras för att stämman ska kunna besluta att förbjuda ombyggnader som stämman bedömer utgöra ” påtaglig skada”
https://lagen.nu/1991:614#K7P7S1 Men du förstår nog att det inte kommer hända va? Om du lyckas ändra lagen måste du få med dig majoriteten av medlemmarna att ändra stadgarna om de inte tillåter styrelsen/stämman att inte godkänna dessa ombyggnader.
 
L Lars Ryden1 skrev:
Mitt syfte med frågan var att efterhöra hos juridisk kompetens om stämman har rätt att besluta tolkning av ” påtaglig skada”.
Att ifrågasätta min tekniska kompetens är helt OK men faller utanför syftet med frågan.
Rivs verkligen alla olika väggarna i olika lägenheter. Finns det ingen som helst tanke på att några väggar troligtvis är bärande? Är det inte bara så att det finns angett, någonstans, vilka väggar som kan/får rivas?
 
Vad är det som får dig att tro att dessa väggar som rivs är bärande och på något sätt utgör en fara för byggnaden? Majoriteten av väggarna i en lägenhet är inte en del av den bärande konstruktionen. Väggar mellan lägenheter är istället de som bär upp huset då dessa måste vara mycket tjockare ur både brand och ljudisolerings synpunkt. Är det så att du kan direkt visa att styrelsen godkänt rivandet av väggar som varit bärande utan att man samtidigt förstärkt med balk eller liknande är det kanske dags att göra övriga medlemmar medvetna om detta och kräva styrelsens avgång.
 
  • Gilla
cotillion och 2 till
  • Laddar…
Problemet är att s.k. "icke bärande väggar" (stående 3"-plank) har funktion att stödja liggande stålbalkar på halva längden och därigenom minska spänningar i stålet till en fjärdedel och nedhänget till en sextondel.

Detta vet få byggare eller lägenhetsinnehavare något om.
 
Varför ån så många så snabba på att skriva förslag om styrelsens avgång?

Mitt syfte är att undvika skador i framtiden i det hus jag bor i.
Kloka människor inser nog det olämpliga i att försvaga strukturen i gamla hus.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
L Lars Ryden1 skrev:
Problemet är att s.k. "icke bärande väggar" (stående 3"-plank) har funktion att stödja liggande stålbalkar på halva längden och därigenom minska spänningar i stålet till en fjärdedel och nedhänget till en sextondel.

Detta vet få byggare eller lägenhetsinnehavare något om.
Har du meddelat styrelsen denna information och vad säger de om saken?
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.