I väntan på att elektrikern kommer den andra januari för att ge offert på att byta central och eventuellt dra om kablar så försöker jag förstå vad som är rimligt att förvänta sig. Huset är från 70-talet och installationen har moderniserats lite, vi har JFB och vissa nyare uttag är jordade, i tvättstuga, kök och några utomhus.

Majoriteten är dock ojordade och vissa t.o.m. riktigt slitna. I dagsläget har vi ganska få uttag i rummen (jämfört med moderna anläggningar) och jag vill ha fler. Hur många är det rimligt att ha? Jag tänker i princip att jag vill ha ett var annan meter, blir ungefär två per vägg tänker ungefär 20-50cm in från vägg/dörr som minst. Eventuellt ett till på långa väggar (längre än tre meter).

Står och stampar lite i annan renovering på att elektrikern ska göra sitt, så jag tänkte fråga om jag får dra flexrör och sätta dosor med fördragna sladdar. Tanken är att fräsa spår för flexrören i tretexskivorna och sen gipsa över. Det borde väl rimligtvis vara OK att fråga om det går för sig att jag gör det så jag inte blir väntande i år och dar på att elektrikern blir klar?

Har försökt förstå mig på hur grupperna i centralen är organiserade och upplever dem som ganska slumpmässigt. För att helt stänga av elen till ett rum blir nästan halva huset utan el, vilket inte känns vettigt. Jag vill helst av allt göra om grupperna i den nya centralen men att dra nya rör för kablarna är inte aktuellt. Som jag förstår det är det inte rekommenderat att dra flera grupper i samma rör eftersom det inte går att bryta en dosa helt med endast en brytare. Har inte 100% koll på vad allt heter eller hur jag på bästa sätt ska kommunicera med elektrikern för att få så när som möjligt det jag vill. Några tips för det här?

Tacksam för tips och funderingar. Även lärdomar när ni själv gjort samma jobba. Ville ni hs fler uttag osv.

Har inga aspirationer att koppla något nytt själv. Vill dock förstå anläggningen så att jag vet vad vi har i huset.
 
En elanläggning från 70-talet bör vara i gott skick map ledningar och elcentral, så några större utbyten ska inte behövas, utan det bör räcka med att byta uttag till skyddsjordade. Men det kan jag ju inte avgöra här utan bilder.

Ni har en enda JFB idag vad jag förstår, och fungerar det bra så finns inga skäl till att byta elcentral för att kunna få in en JFB till.

Det är utökningar och ändringar som kostar. Man var snål med uttag förr, eller rättare sagt, man vill ha fler idag. Man får egentligen aldrig nog med uttag... Standarden säger att antalet uttag i ett rum bör vara rummets omkrets delat med 3.75 m, eller omvänt ett uttag per 3.75 m. Men man får bedöm var det är lämpligt, t.ex väggytor mellan två dörrar bör ha ett uttag osv.

Det är fullt rimligt att ni själva ska kunna fräsa in slang, men det är tyvärr ett behörighetskrävande arbete. Ni får fråga elektrikern om denne går med på det. Det gäller ju också att slangen hamnar rätt gentemot dosor och där man förväntar sig att finna den. Om man utgår ifrån befintliga dosor så måste man ju lägga slangen så att den passar stutsarnas riktning, som normalt pekar nedåt och uppåt.

Ang nya grupper så handlar det återigen om vilka möjligheter som finns att dra fram nya gruppledningar. Det kan bli mycket snickeriarbete, något som en elektriker kanske inte är så intresserad av. Om det handlar om att dela upp ett par rum på fler säkringar så finns ju rör på rätt ställen, så då kan man titta på möjligheten att göra en trefasgrupp. Det beror lite på varför ni vill dela upp, om det är för att kunna frånskilja ett rum för renovering eller om ni vill kunna köra fler tunga förbrukare. Normalt sätter man en trepolig säkring för en trefasgrupp, men det kan finnas möjlighet att använda enpoliga beroende på var det finns kopplingsdosor där man kan dela upp trefas till enfas. Återigen något man måste undersöka på plats, eller möjligen med bilder.
 
  • Gilla
JSten och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
En elanläggning från 70-talet bör vara i gott skick map ledningar och elcentral, så några större utbyten ska inte behövas, utan det bör räcka med att byta uttag till skyddsjordade. Men det kan jag ju inte avgöra här utan bilder.

Ni har en enda JFB idag vad jag förstår, och fungerar det bra så finns inga skäl till att byta elcentral för att kunna få in en JFB till.

Det är utökningar och ändringar som kostar. Man var snål med uttag förr, eller rättare sagt, man vill ha fler idag. Man får egentligen aldrig nog med uttag... Standarden säger att antalet uttag i ett rum bör vara rummets omkrets delat med 3.75 m, eller omvänt ett uttag per 3.75 m. Men man får bedöm var det är lämpligt, t.ex väggytor mellan två dörrar bör ha ett uttag osv.

Det är fullt rimligt att ni själva ska kunna fräsa in slang, men det är tyvärr ett behörighetskrävande arbete. Ni får fråga elektrikern om denne går med på det. Det gäller ju också att slangen hamnar rätt gentemot dosor och där man förväntar sig att finna den. Om man utgår ifrån befintliga dosor så måste man ju lägga slangen så att den passar stutsarnas riktning, som normalt pekar nedåt och uppåt.

Ang nya grupper så handlar det återigen om vilka möjligheter som finns att dra fram nya gruppledningar. Det kan bli mycket snickeriarbete, något som en elektriker kanske inte är så intresserad av. Om det handlar om att dela upp ett par rum på fler säkringar så finns ju rör på rätt ställen, så då kan man titta på möjligheten att göra en trefasgrupp. Det beror lite på varför ni vill dela upp, om det är för att kunna frånskilja ett rum för renovering eller om ni vill kunna köra fler tunga förbrukare. Normalt sätter man en trepolig säkring för en trefasgrupp, men det kan finnas möjlighet att använda enpoliga beroende på var det finns kopplingsdosor där man kan dela upp trefas till enfas. Återigen något man måste undersöka på plats, eller möjligen med bilder.
Angående skyddsjordade uttag. Det krävs väl ändå att jord måste dras fram. Utan att ha fått en enda faktura på det här tidigare så utgår jag från att det då är lika bra att byta ut de gamla kablarna när man ändå drar fram jorden?

Elcentralen kanske duger, det vet jag inget om, är bekväm med brytare eftersom jag upplever dem som säkrare (vet inte om så är fallet?). Har faktiskt inte ens testat jordfelsbrytaren så jag vet inte ens om den löser ut korrekt. Dock borde väl värmepumpen i alla fall sitta på en egen jordfelsbrytare? Speciellt om alla andra uttag om huset helt blir jordade?

Rörande nya grupper, vill kunna bryta ett rum åt gången. Har inget behov i bostadshuset av fler tunga grejer. Det finns dedikerade eluttag för det flesta apparater (ugn, tvättmaskin osv). Så att dela upp existerande säkring på flera brytare i en trefasgrupp tror jag inte är rätt lösning. Hela poängen med en trefassäkring är väl att alla tre faser bryts samtidigt så jag tror inte det blir möjligt att bryta elen till endast ett rum då?

Jag vill om möjligt ha en grupp per rum. Jag tror inte det kommer vara möjligt så som grupperna är i dagsläget. Det verkar som att man dragit rören till gemensamma väggar och sen gjort grupperna på det sättet. Så näst bästa är två eller tre grupper per rum antar jag? Såklart svårt att säga utan att se det. Dessa rör är ju som du säger redan framdragna idag.

Varje rum har uttag under lampknapparna innanför dörren. Ser inte jättestor mening med dem så jag hade hoppats på att vi skulle kunna använda de dosorna men utan uttag. Alltså ta bort uttagen ur dem och endast använda som kopplingsdosor för att få till de grupper jag vill ha. Ingen aning om det är vettigt eller inte men det känns som ett enkelt sätt att lösa det.

Drömscenariet är att man kan återanvända rören fram till den gemensamma väggen för att dra fram två grupper och på så sätt låta ett rum representeras av två eller tre grupper. Förstår det som att den dosan dock blir farlig då eftersom det kommer se ut som att ett rum bryts i panelen men det fortfarande kommer vara strömförande kablar i en dosa i det rummet.
 
D
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Angående skyddsjordade uttag. Det krävs väl ändå att jord måste dras fram. Utan att ha fått en enda faktura på det här tidigare så utgår jag från att det då är lika bra att byta ut de gamla kablarna när man ändå drar fram jorden?

Elcentralen kanske duger, det vet jag inget om, är bekväm med brytare eftersom jag upplever dem som säkrare (vet inte om så är fallet?). Har faktiskt inte ens testat jordfelsbrytaren så jag vet inte ens om den löser ut korrekt. Dock borde väl värmepumpen i alla fall sitta på en egen jordfelsbrytare? Speciellt om alla andra uttag om huset helt blir jordade?

Rörande nya grupper, vill kunna bryta ett rum åt gången. Har inget behov i bostadshuset av fler tunga grejer. Det finns dedikerade eluttag för det flesta apparater (ugn, tvättmaskin osv). Så att dela upp existerande säkring på flera brytare i en trefasgrupp tror jag inte är rätt lösning. Hela poängen med en trefassäkring är väl att alla tre faser bryts samtidigt så jag tror inte det blir möjligt att bryta elen till endast ett rum då?

Jag vill om möjligt ha en grupp per rum. Jag tror inte det kommer vara möjligt så som grupperna är i dagsläget. Det verkar som att man dragit rören till gemensamma väggar och sen gjort grupperna på det sättet. Så näst bästa är två eller tre grupper per rum antar jag? Såklart svårt att säga utan att se det. Dessa rör är ju som du säger redan framdragna idag.

Varje rum har uttag under lampknapparna innanför dörren. Ser inte jättestor mening med dem så jag hade hoppats på att vi skulle kunna använda de dosorna men utan uttag. Alltså ta bort uttagen ur dem och endast använda som kopplingsdosor för att få till de grupper jag vill ha. Ingen aning om det är vettigt eller inte men det känns som ett enkelt sätt att lösa det.

Drömscenariet är att man kan återanvända rören fram till den gemensamma väggen för att dra fram två grupper och på så sätt låta ett rum representeras av två eller tre grupper. Förstår det som att den dosan dock blir farlig då eftersom det kommer se ut som att ett rum bryts i panelen men det fortfarande kommer vara strömförande kablar i en dosa i det rummet.
Uttaget under lampknappen är det bästa i varje rum! Där sätts dammsugarsladden. Behåll du det och koppla vidare från det längs väggen till de nya.
 
D datja skrev:
Uttaget under lampknappen är det bästa i varje rum! Där sätts dammsugarsladden. Behåll du det och koppla vidare från det längs väggen till de nya.
Vi har centraldamsugare så behöver ingen fristående damsugare :D
 
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Angående skyddsjordade uttag. Det krävs väl ändå att jord måste dras fram.
Jo, jag tyckte inte det behövde nämnas.
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Utan att ha fått en enda faktura på det här tidigare så utgår jag från att det då är lika bra att byta ut de gamla kablarna när man ändå drar fram jorden?
Visst, det kostar ca 8 kr extra per meter. Jag tror som sagt att det inte behövs om det inte kärvar i rören.
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Elcentralen kanske duger, det vet jag inget om, är bekväm med brytare eftersom jag upplever dem som säkrare (vet inte om så är fallet?).
Kampen mellan diazedcentraler och moderna normcentraler är nog inte helt avgjord, de har båda sina fördelar. Normcentraler är säkrare när man behöver "byta propp", bara att fälla upp en vippa, men detta är ingenting som man gör dagligen för då finns det ett fel som ska åtgärdas istället. Smältsäkringen är dock tekniskt vida överlägsen dvärgbrytaren när det kommer till personskydd, dvs att lösa inom föreskriven tid vid ett fel.
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Har faktiskt inte ens testat jordfelsbrytaren så jag vet inte ens om den löser ut korrekt.
Det är ju bra att göra, och dessutom se vad den skyddar, hela centralen eller bara någon enskild grupp.
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Dock borde väl värmepumpen i alla fall sitta på en egen jordfelsbrytare? Speciellt om alla andra uttag om huset helt blir jordade?
Det rekommenderas ja, men behovet varierar beroende på vald pump. Fler skyddsjordade uttag i huset är dock ingen faktor här.
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Så att dela upp existerande säkring på flera brytare i en trefasgrupp tror jag inte är rätt lösning.
Nähä, men det tror jag.
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Hela poängen med en trefassäkring är väl att alla tre faser bryts samtidigt så jag tror inte det blir möjligt att bryta elen till endast ett rum då?
Men nu skrev jag att det kanske går att hitta en lösning där enpoliga skydd kan användas. Så¨blir det ju per automatik ifall ni behåller diazedcentralen.
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Jag tror inte det kommer vara möjligt så som grupperna är i dagsläget.
Jag vet inte heller, men det är värt att följa grupperna och hitta vilka dosor som är inblandade för att kunna bedöma ifall en trefasgrupp är lämplig.
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Varje rum har uttag under lampknapparna innanför dörren.
Intressant att det gjordes 1970. Jag trodde den standarden kom mycket senare.
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Ser inte jättestor mening med dem
Du kommer att uppskatta uttag på denna höjd när du har en lika gammal rygg som jag.
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
skulle kunna använda de dosorna men utan uttag. Alltså ta bort uttagen ur dem och endast använda som kopplingsdosor för att få till de grupper jag vill ha.
Det ser jag som olämpligt.
filimon-danopoulos filimon-danopoulos skrev:
Förstår det som att den dosan dock blir farlig då eftersom det kommer se ut som att ett rum bryts i panelen men det fortfarande kommer vara strömförande kablar i en dosa i det rummet.
Den är lika "farlig" med flera grupper som med en trefasgrupp. Men det anses ok då det är behörighetskrävande att greja i en kopplingsdosa. Det är därför där man gärna vill kunna splitta trefasledningen till enskilda enfasledningar. Det är vad som tillåter enpoliga säkringar. Det krävs däremot ingen behörighet att t.ex byta en strömbrytare, så det finns risk att folk tänjer lite på detta och rotar i dosan under strömbrytaren. Det är alltså ingen bra plats för en kopplingsdosa.
 
  • Gilla
JSten och 2 till
  • Laddar…
Tack för utförligt svar Bo. Har nu mer kött på benen kring vad som är lämpligt eller inte att förvänta sig. Plus massa mer saker att läsa på om.
 
S
Du har sannolikt svart fas och vit nolla idag, funktionellt spelar det ingen som helst roll, men oftast spar man lite tid på att använda gamla FK som dragtråd o då byter man ut även dessa samtidigt som man jordar och som bonus får man dagens färgstandard :)
 
  • Gilla
filimon-danopoulos
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Du har sannolikt svart fas och vit nolla idag, funktionellt spelar det ingen som helst roll, men oftast spar man lite tid på att använda gamla FK som dragtråd o då byter man ut även dessa samtidigt som man jordar och som bonus får man dagens färgstandard :)
Det var så jag tänkte också. Spar man tillräckligt med tid så kommer ju kostnaden för nya kablar spela mindre roll.

Min andra tanke är väl att om man inte gör det nu så kommer det i princip aldrig att hända eftersom det är så svårt att få tag i folk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.