Efter 2 hårda vintrar sitter vi som så många andra och funderar huruvida man kommer ha råd att bo kvar i kåken om detta klimat fortsätter.

Som jag ser det så handlar det troligen om att konvertera till vattenburet eller byta hus. Nu pratar vi troligen om 2-4årsplan innan en ev konvertering kan stå klar, men har senaste tiden läst, frågat och funderat kring olika möjliga lösningar.

Förutsättningarna är följande:
Huset ligger i mellansverige (Örebrotrakten)
Byggt 1904 och tillbyggt runt 1972
155m2, varav ca 100m2 är 1½-plan på torpargrund och ca50m2 är ett tillbyggt vardagsrum i enplan på betongplatta.
Huset har halvtaskiga 2-glasfönster och har bara enklare tilläggsisolering i vindsutrymmena (totalt ca 20cm gullfiber mot innertak och ca 10cm mot yttertak). 27m2 över huvudvinden samt ca 50m2 över tillbyggnaden.
Väggarna består av tegel, timmer samt lite spånskivor, masonit och ibland gips. Tillbyggnaden har nyare uppbyggnad av något slag.

Huset har direktverkande EL och vi har kompletterat med luft/luft-värmepump samt en keddy-insats på 9kW till vår öppna spis.
Senaste 2 åren har vi legat på runt 33.000kWh/år varav ca 12.000kWh går till hushållsel samt varmvatten, resten tycks vara uppvärming.
Elementen är huvudsakligen äldre oljefyllda radiatorer, samt de tidstypiska grå plåtpanelerna i tillbyggnaden.
Senaste vintern körde vi luftvärmepumpen på max (30c) och använde elementen så lite vi kunde, då vi året innan brände närmare 15-20 proppar under vintern. . Vi eldade ganska mycket (runt 4-5m3 ved).
Denna vinter gick inte en enda propp, men elräkningen var likvärdig som året innan.
Trots denna uppvärmningskostnad hade vi som lägst 12c i köket en morgon samt sällan över 17c inne. 20c inne uppnådde vi först när vintern började avta.
Golven är "iskalla"!

Huset är maxbelånat och skall det konverteras lär det göras stegvis och troligen kontant eller via blankolån som betalas av ev kostnadsbesparingar. Elförbrukningen kostar oss närmare 50.000kr/år (ca 1.30kr/kW inkl abb om jag räknat rätt).

Har funderat i olika banor senaste tiden (vilka alla förutsätter att vi bor kvar i huset många år framöver).

*Vattenmantlad pelletskamin i stora vardagsrummet som kopplas till ett vattensystem med radiatorer och fläktkonvektorer runtom i huset. Gärna med ackumulatortank och solpaneler...

*Bergvärme

*Pelletspanna som installeras i vårt oanvända gästrum i en avgränsad del av garaget. Byggnades står ca 1½m från bostadshuset. Kompletteras ev med acktank och ev solpaneler.

*Fjärrvärme som finns i gatan utanför huset.

Enklast vore ju att installera det vattenburna rörverket själv med rör, kopplingar och radiatorer, och sedan anlita en rörmokare som kommer och pressar kopplingarna och godkänner systemet. Sen bara koppla in sig på fjärrvärmenätet.
Kräver minst arbete och plats (vilket vi har dåligt med såvida inte gästrummer i garaget byggs om till pannrum).
Tycker dock att 5500kr/år i abb är lite trist utöver en kWh-kostnad på ca60öre.

Det som lockar mest är någon form av pelletsinstallation, helst med bulkförråd, acktank och gärna solslingor! Bergvärme börjar dock allt mer smyga sig in i tankarna trots en ordentlig installationskostnad!


Nu skall jag bara be om ursäkt för ett mastodontinlägg, men hoppas ändå att någon tar sig tid att läsa och ge mig lite tips och funderingar som kan leda mig på rätt väg mot en slutgiltig lösningsidé.
Tacksam för svar, tips och nya infallsvinklar. /Erik
 
Jag har varit i samma situation som du, bor i ett stenhus från 1909 ca 190 kvm totalt i två plan. När vi flyttade in fanns endast direktverkande oljeraddar, DYRT elförbrukning ca 40000 kWh. Har testat luft/luft värmepump 2 st Keddy + en kakelugn och lösa oljeradiatorer på vintern, men vilken passning man kan ju inte vara hemma 24 timmar 7 dagar i veckan. Till slut beslutade vi oss för vattenburet system, mycket jobb (gjort allt själv) och dyrt. Men vilken skillnad nu finns det kapacitet att värma huset och man kan åka hemifrån. Så mitt tips ta er en rejäl funderare vad ni egentligen vill ha för system, skaffa pengarna, och kör igång. Om någen vvs.are ska räkna på hur mycket effekt ni behöver se till att de inte räknar på ett modernt välisolerat hus utan ett gammalt kanske lite dragigare hus.
 
Sitter också i ett hus som troligen säljs då räntorna går upp kraftigt. Dock har jag billig pelletselning med årskostnad 14000. Har du höga lån redan så är det fel tillfälle att kosta på mer. Är huset minsta pittoreskt på något vis så finns det alltid folk som höjer upp buden utan att tänka på värmekostnaden. Låt någon annan ta kostnaderna och köp något där åtgärderna redan är gjorda. Du får aldrig igen pengarna du lägger ned om du säljer.
 
Tack för svaren!

Jag skall direkt säga att vi funderat mycket på att sälja, och var så sent som för några månader sedan väldigt nära att tacka ja till en hyres-3a.

Problemet är att vårt hus inte är i något vidare skick. Fukt/vattenskada i badrummet som bör renoveras (försäkringsbolaget har bekräftat och godkänt renovering när vi har pengar).
Dessutom har golvet i badrummet (troligen pga vattenskadan) sjunkit och det syns från köket, under badrummet, att det sjunkit mer än en cm..
Papptaken på garaget och utbyggnaden är runt 38år och har haft vissa läckor som jag tätat...men mer lär komma innom kort.
Har haft problem med att det läckt in vatten i taket över balkongdörren, vilket gjort att det droppat in vatten både på övervåningen och nedervåningen.
Till det kommer givetvis en mycket hög energiförbrukning och ändå kallt hus.

Med andra ord är risken överhängande att vi skulle gå back ganska mycket på en försäljning.

Vi köpte huset för 3½ år sedan för 640.000kr. Idag har vi 770.000kr i lån, och mäklaren har gjort en bedömning att huset kan gå för mellan 700-800.000kr beroende på köparen.
Snittpriset i samhället (2500 invånare, knappa 20min utanför Örebro) är runt 800-1.000.000kr.
Mäklaren angav ett pris på ganska precis 50.000kr för mäklarkostnader och energideklaration. Vi skulle alltså behöva 820.000kr för att ens gå +/-0. Å då har vi ändå inget kapital till kontantinsatsen på ett nytt hus...

Därav funderar vi på att renovera och bo kvar...men visst vore ett bättre hus på orten det smidigaste alternativet...men hur får man ihop en hållbar kalkyl för det!?!?!?

/Erik
 
Varför vill försäkringsbolaget inte börja förrens ni har pengar.. om de godkänt renovering??
 
Ah, ursäkta, det vara luddigt skrivet av mig.

Visst betalar försäkringsbolaget, vilken dag vi vill!

De står för allt i golvet under plastmattan (utom el-golvvärmen) och 15% av priset på en ny plastmatta (om jag minns rätt).
Problemet är att det inte är så kul att byta golv men fortfarande ha kvar resten, som är i ganska dåligt skick. Både ytskikt och möbler/porslin. Allt borde bytas utom tork/tvätt´09 samt VVB´07.

Vad jag förstått så kan man inte kombinera ROT och försäkringsjobb, utan man får välja att låta försäkringsbolaget ta golvet, eller ta hela badrummet på ROT.
Försäkringsmannen påstod att när det gäller just vattenskador i badrum så är det väldigt vanligt att folk låter försäkringsbolaget kolla upp skadan, men sen återkommer kunderna inte mer utan fixar hela renoveringen på ROT.

Låter det skumt? Har inte funderat så mycket på det efter att han var här...med arbetslösheter och studier har det inte funnits utrymmer för några kontanta renoveringar eller mer bolån (huset är i princip maxbelånat) förens nu i sommar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.