3 825 läst · 28 svar
4k läst
28 svar
Vad kan man ställa för krav på ett nytt vattenfilter?
Sida 1 av 2
För 1 år och 9 månader sedan köpte jag ett nytt vattenfilter för 17.000 kr. Nu har det gått sönder och garantin täcker inte skadan. Reparationen kommer gå på ca 4.000kr.
Tydligen ska den ha gått sönder för att det kommit in för mycket partiklar i den tillsammans med vattnet. Är vattnet för smutsigt eller innehåller för mycket partiklar, så kan tydligen filtret gå sönder. För att undvika detta kan man tydligen installera en patron som renar vattnet från partiklar innan det åker vidare till filtret.
Varför var det ingen som sa det från början? Hur ska jag veta att ett vattenfilter för 17.000kr kan gå sönder efter ett år pga vattnet??
Som lekman är det väl inte vedertaget att man ska veta att ett filter, vars uppgift är att rena vattnet, kan gå sönder efter ett år pga smutsigt vatten?
Är det rimligt att jag ska behöva betala den kostnaden? Företaget hänvisar till hemförsäkringen.
Tydligen ska den ha gått sönder för att det kommit in för mycket partiklar i den tillsammans med vattnet. Är vattnet för smutsigt eller innehåller för mycket partiklar, så kan tydligen filtret gå sönder. För att undvika detta kan man tydligen installera en patron som renar vattnet från partiklar innan det åker vidare till filtret.
Varför var det ingen som sa det från början? Hur ska jag veta att ett vattenfilter för 17.000kr kan gå sönder efter ett år pga vattnet??
Som lekman är det väl inte vedertaget att man ska veta att ett filter, vars uppgift är att rena vattnet, kan gå sönder efter ett år pga smutsigt vatten?
Är det rimligt att jag ska behöva betala den kostnaden? Företaget hänvisar till hemförsäkringen.
Jag skickade in mitt provsvar från vattensnalysen till företaget och dom föreslog det här filtret. Går det att se smuts/partiklar i analysresultatet? Jag gjorde en komplett vattenanalys från eurofins.D09 skrev:
Nej har inte pratat med konsumentombudet.
Jag tycker att det är konstigt att firman inte själva tar ansvar. Varför informerar dom inte om patronfiltret från början? Dom har fått tagit del av provresultaten och erbjuder ett filter som sedan går sönder.
Jag har tagit kontakt med Konsumentombudsmannen i kommunen nu. Känns orimligt att något ska gå sönder efter 1 år och 9 månader och sen ska jag behöva betala reparationen på 4.000 kr.
Jag har tagit kontakt med Konsumentombudsmannen i kommunen nu. Känns orimligt att något ska gå sönder efter 1 år och 9 månader och sen ska jag behöva betala reparationen på 4.000 kr.
Redigerat:
Kan vattnet inte ha blivit smutsigare / mer partiklar ju mer ni har använt vattnet ?
Det måste ju vara omöjligt för dom som har gjort analysen att veta om erat vatten förbättras eller försämras med tiden och valet av filter var ju baserat på proverna just för det tillfället.
Det måste ju vara omöjligt för dom som har gjort analysen att veta om erat vatten förbättras eller försämras med tiden och valet av filter var ju baserat på proverna just för det tillfället.
Jag vet inte. Jag har ingen erfarenhet av det här. Men man kan ju tycka att man borde ha fått information om att deras filter, som kostar 17.000 kr, kan paja efter ett år om vattnet är för smutsigt.Micro skrev:
Jag upptäckte ett fabrikationsfel på mitt Callidus och det var på väg att bristaAnna1984 skrev:
De hänvisade också till försäkringsbolaget.
Funderar på om det är någon grej de kör med för att slippa betala
Ja jag vet inte. Men jag känner att om företaget vet om att deras vattenfilter kan gå sönder om vattnet inte är tillräckligt rent, så borde de vara skyldiga att informera om det. Har dom missat det eller underlåtit att göra det så borde dom stå för reparationen.D09 skrev:
Jag har fått svar av kommunens konsumentombudsman nu. Hon säger att så länge inte vattnet är onormalt smutsigt eller onormalt mycket förorenat med partiklar så ska jag inte behöva stå för skadan. Och även om det är onormalt mycket ska företaget stå för skadan om det framgick av vattenanalysen. Någon som vet vad det är som anger smuts eller partiklar i ett vattentest? Finns det och vad heter det i sånt fall?
Jo det är ju så att du först måste ha ett partikelfilter som tar bort smuts och andra partiklar. Det borde ju filterleverantören ha upplyst dig om. Det räcker med ett enkelt filter för ett par hudralappar, från t ex Clas Ohlson eller Jula. (Filterlev. vill nog sälja på dig ett påsfilter för 5000 sådär).
Jag fick information nu när jag lämnade in den för reparation att jag kan köpa en partikelpatron för 600kr av dem för att undvika att det händer igen. Tycker att dom själva borde inse att dom borde informerat om det från början. Eftersom dom missade det borde dom stå för reparationen. Men icke, dom hänvisar bara till min hemförsäkring.
Konsumentombudsmannen håller dock inte med dem.
Konsumentombudsmannen håller dock inte med dem.
Redigerat: