Hej, undrar om ngn har tips på vad man kan göra för att få ner priset man fått på sitt ev tilltänkta hus förutom att bygga lösvirke ???
Alla tips mottages tacksamt! ;D
 
Det man sparar mest på är nog att göra så mycket arbete som möjligt själv. Även om man inte bygger lösvirkeshus finns det mycket man kan göra själv. Något som är ganska vanligt är att man låter en entreprenör bygga huset så pass färdigt att det går att bo där (typ toa/dusch, sovrum och kök färdigt) och sedan inreder man resten själv.

När det gäller materialet i huset kan man spara ett par kronor på att välja billiga material.

Det är även vigktigt att fundera på hur stor huset behöver vara. 10 extra kvadrameter kanske blir 100000 kr i merkostnad. Man kan tex bygga så litet som man tycker att man klarar sig på men göra en planlösning som medger att man kan bygga ut i framtiden.

Sen gäller det förstås att pruta på allt, allt, allt och jämföra priser från så många ställen som möjligt.
 
Det finns som GF skriver en massa poster som man kan spara in på. Dock gäller det att se på sin egen familjesituation och försöka uppskatta hur mycket tid man kan lägga ner själv. För oss med 4 småbarn var tiden näst intill noll.
* Vi bytte dock parkettgolv i barnens sovrum samt deras allrum mot linolium. Sparade c:a 200:-/m[sup]2[/sup]
* Målar huset utvändigt själv. Sparar 20.000
* Kaklar alla torrutrymmen själv. Sparar 15.000
* Sätter in rör samt uttag för centraldammsugare men inte själva dammsugare nu. Sparar 6000

För vår del tjänade vi inget på att byta ut vedumköket som ingick mot IKEA men där brukar folk kunna spara en slant. Köket drar mycket pengar!

Garderober från IKEA istället för de som ingår brukar oxå ge några tusenlappar tillbaka.

När det gäller prutandet så är det bara att fråga och ifrågasätta hela tiden. Tyvärr hamnar man, som vi, i ett underläge när man köper både tomt och hus från husleverantören men det går ändå att pruta några kronor!
 
Man kan spara in på lyxdetaljer och sådant som man kan komplettera med senare, typ bubbelbad, öppen spis, centraldammsugare osv...
Storleken på huset tycker jag personligen att man ska försöka tänja på och inte tro att man kan bygga till i framtiden. Hellre ett stort hus med billiga golv, ingen lyx och budgetkök (men allt fräsht) än att sätta sig i ett för litet hus som har opraktiskt lite förvaringsutrymmen men allt lull, lull man kan tänka sig.

Men det är min personliga uppfattning.
 
Hej
Du sparar mest på arbetet, enplansvilla ca 110kvm , 1000 byggtimmar 300kr timmen
Mvh
swede
 
Litet tips från oss är att köpa lite då och då innan byggstart. Slippa punga ut med allt inom en kort tid.

Tokiga vi köpte tapeter i mars... byggstart i oktober. 8) Men min sambo fd målaren ska väl kunna uppskatta... Nu ska vi inte ha mer tapeter än till fondvägg till de rum vi köpte till, så vi tog kanske till o med i. Dessa fyndades på Sandbergs tapeters fabriksförsäljning i Ulricehamn. 45:-/rl, ord pris 390:- i fabriksbutiken.

Golv till de två barnens rum a´10 kvm är köpt redan. Billigaste laminatet hos Silvan. Även klinkers och en tvättställsblandare till lilla WC därifrån billigt.

Sen kan man ju hitta annan inredning, vilket vi gjort, på olika utförsäljningar och reor innan inflytt.
Allt står ouppackat och kommer så bli tills vi flyttar in. Vad härligt det då kommer bli med nya grejjer!

Sen finns det ju saker på TOLO´n jag med glädje stryker. Tex. marmor fönsterbänkar... billigare alternativ är för mig snyggare som tur var.

Mvh

Åh vad vi längtar.
 
köp inte större än du behöver ....skippa all lyx
 
Köp 1,5-planshus och inred övervåningen senare allt eftersom pengarna strömmar in ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.