Hejsan alla!

Jag är ny i detta forum och hoppas att någon/några av er har något bra svar till mig.

Maken och jag har köpt en 15mm lamellparkett i lackad ek från en av de största golvfirmorna på orten. Golvet är av ett, för oss, okänt märke men snyggt tyckte vi och säljaren garanterade att kvalitén var hög. Firmans egen golvläggare gjorde jobbet. Vi upptäckte direkt att golvet var ojämnt på flera ställen och "rest" sig i kortändarna, man fastnar med foten när man drar den över golvet helt enkelt!
Vi påpekade detta genast för läggaren som menade att det inte var hans läggning utan golvet som höll låg kvalité. Hans chef, som besiktigade golvet dagen efter, sa att det var lätt åtgärdat genom att man punktslipade på ojämnheterna och lackade på dem. Han tyckte dock först att leverantören (?) skulle se på golvet först. Detta kunde inte ske förrän om en vecka. Nu går vi och väntar, med ett oanvändbart vardagsrum och undrar vad vi har rätt att kräva för åtgärder av golvfirman.

Tacksam för alla förslag:

Mian
 
Fy, vad ledsamt! Ring Sverker... Faktum är att även jag undrar vad man har för reklamationsrätt eller ångerrätt i den här typen av fall. Köper jag en tröja eller en kastrull eller ens en bil som visar sig vara av sämre kvalitet än jag hade anledning att förvänta mig, brukar man ju kunna häva köpet. Men hur gör man när det är sådant som är installerat eller inbyggt i huset? (Som t.ex. en golvvärmeslinga som inte värmer trots att både rörkrökare och panninstallatör varit där och kollat och grejat ...)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.