Efter inspiration från en tidigare tråd på forumet så har jag nu äntligen scannat in alla gamla huskvitton samt lagt in i ett exceldokument. Det kan jag rekommendera, summan blev klart högre än jag trodde och för en del kvitton fick jag verkligen tänka till vad jag använt t.ex. virke till, det hade nog inte blivit lättare med tiden!

Men när det gäller vissa saker har jag inte klart för mig vad som kan klassas som förbättringar. (Alltså till skillnad från renoveringskostnader som bara är avdragbara i fem år.)

Vad gäller för:
  • Ett nytt enskilt avlopp som ersätter ett gammalt uttjänt och där det nya är anpassat efter strängare krav. (Främst fosforavskiljning.) Kan man räkna något av kostnaden som en förbättring möjlig att dra av?
  • Byte av ett helt kök. Kan man t.ex. räkna häll + ugn som en förbättring jämfört med spis? Hur räknar man i så fall på det? Man kan väl knappast dra av hela kökskostnaden genom att hävda att standarden på vissa delar blev högre? Eller om man installerar en dush där det tidigare bara fanns wc, kan man då räkna hela kostnaden som en förbättring? (Inkl. inköp av ny wc-stol o.s.v.)
  • Byte av en gammal ytterdörr. Den gamla var risig och behövde bytas, men å andra sidan så har ju den nya dörren bättre isoleregenskaper.
  • Nyplantering av träd och buskar, kan det dras av?
  • Saker som tjänat ut. T.e.x om man kompletterar elvärme med en luftvärmepump och senare river ut allt och installerar bergvärme. Kan man fortfarande dra av luftvärmepumpen?
  • Renovering av våtrum i samband med värmepumpsinstallation. Är det rimligt att hävda att det är en förbättring i.o.m att det behövdes i samband med vp-installation. Inget lykakel eller så utan att åtgärda fall, ny golvbrunn, ny plastmatta, anpassningar till ny rördragning.
  • Verktyg har jag för mig att man aldrig får dra av, stämmer det?
  • Hur resonerar man om man köper skruv/spik/färg etc. för en förbättringsåtgärd och får hälften över? Eller omvänt, man använder sådant förbrukningsmateriel som man redan hade liggande.
 
Redigerat:
B Bigfoot skrev:
Men när det gäller vissa saker har jag inte klart för mig vad som kan klassas som förbättringar. (Alltså till skillnad från renoveringskostnader som bara är avdragbara i fem år.)
Min uppfattning, men jag är ingen expert eller särskilt kunnig inom detta:
  • Ett nytt enskilt avlopp som ersätter ett gammalt uttjänt och där det nya är anpassat efter strängare krav. (Främst fosforavskiljning.) Kan man räkna något av kostnaden som en förbättring möjlig att dra av? Mycket tveksamt
  • Byte av ett helt kök. Kan man t.ex. räkna häll + ugn som en förbättring jämfört med spis? Hur räknar man i så fall på det? Man kan väl knappast dra av hela kökskostnaden genom att hävda att standarden på vissa delar blev högre? Eller om man installerar en dush där det tidigare bara fanns wc, kan man då räkna hela kostnaden som en förbättring? (Inkl. inköp av ny wc-stol o.s.v.) Mycket tveksamt
  • Byte av en gammal ytterdörr. Den gamla var risig och behövde bytas, men å andra sidan så har ju den nya dörren bättre isoleregenskaper. Mycket tveksamt
  • Nyplantering av träd och buskar, kan det dras av? Nej!
  • Saker som tjänat ut. T.e.x om man kompletterar elvärme med en luftvärmepump och senare river ut allt och installerar bergvärme. Kan man fortfarande dra av luftvärmepumpen? Nej, men troligen bergvärmeinstallationen
  • Renovering av våtrum i samband med värmepumpsinstallation. Är det rimligt att hävda att det är en förbättring i.o.m att det behövdes i samband med vp-installation. Inget lykakel eller så utan att åtgärda fall, ny golvbrunn, ny plastmatta, anpassningar till ny rördragning. Mycket tveksamt
  • Verktyg har jag för mig att man aldrig får dra av, stämmer det?
  • Hur resonerar man om man köper skruv/spik/färg etc. för en förbättringsåtgärd och får hälften över? Eller omvänt, man använder sådant förbrukningsmateriel som man redan hade liggande.
 
BirgitS
Jag håller med KOW i huvudsak även om jag inte är "mycket" tveksam till en del. Grundtanken när det gäller förbättringsåtgärder, som jag har uppfattat det, är att åtgärderna ska ge ett högre försäljningspris. Det är också orsaken till att renoveringskostnader bara är avdragsgilla i 5 år, folk betalar mer för helt nytapetserat men efter fem år så är tapeterna inte längre moderna och kan ha fått lite skador och är då inte mer värda än 15 år gamla. Däremot att det finns en dusch där det tidigare inte fanns någon eller en snålspolande toalett i stället för en med hög vattenförbrukning, det fortsätter att höja försäljningspriset, men inte 15 år gammalt och omodernt kakel.

Så vitt jag minns från vår försäljning fanns det rätt bra information på Skatteverkets webbplats och mycket av det du tar upp fanns med där, sen brukar deras kundtjänst vara vänlig och försöka svara på alla frågor så gott de kan.
 
Det där med överbliven spik. Har du köpt in det för något som går under förbättringen, så drar du hela kostnaden där också. Du har ju haft kostnaden. Om du sedan råkar ha nytta av investeringen även för ett rent underhållsarbete, eller ungarnas trädkoja också, så tror jag ingen skulle döma ut straffskatt för det. Om du däremot tar fram spikhinken du köpte för 3 år sedan när du byggde trädkojan första gången, och använder resterna till en förbättring, så har du inte haft en verifierbar kostnad för förbättringen.
 
Frågan har varit uppe tidigare och jag hävdar att det inte är så svart eller vitt som en del tycks anse. Lek med tanken att du byter ett 100 år gammalt tak som är på väg att bli uttjänt. Det nya taket är självklart en renovering, men det har en livslängd som vida överstiger fem år och ett nylagt tak höjer självklart försäljningspriset på huset, varför jag tveklöst skulle se det som en förbättring även om det var sex år sen takbytet gjordes.

På samma sätt skulle jag se nytt badrum, nytt kök, ny el, nya vvs/stammar med mera.

Jag är heller inte med på varför nya träd/buskar skulle kunna ses som en förbättring. OM det inte fanns några träd alls, men du nu har en äppellund med 30 äppelträd, så är väl det en förbättring att likställa med anläggning av trädgård som ger ett högre försäljningspris.

Skattemyndigheten kanske tycker annorlunda, men jag vill minnas att det finns rättsfall där avslag från myndigheten har gått igenom i högre instans.
 
B Bigfoot skrev:
Efter inspiration från en tidigare tråd på forumet så har jag nu äntligen scannat in alla gamla huskvitton samt lagt in i ett exceldokument. Det kan jag rekommendera, summan blev klart högre än jag trodde och för en del kvitton fick jag verkligen tänka till vad jag använt t.ex. virke till, det hade nog inte blivit lättare med tiden!

Men när det gäller vissa saker har jag inte klart för mig vad som kan klassas som förbättringar. (Alltså till skillnad från renoveringskostnader som bara är avdragbara i fem år.)

Vad gäller för:
  • Ett nytt enskilt avlopp som ersätter ett gammalt uttjänt och där det nya är anpassat efter strängare krav. (Främst fosforavskiljning.) Kan man räkna något av kostnaden som en förbättring möjlig att dra av?
  • Byte av ett helt kök. Kan man t.ex. räkna häll + ugn som en förbättring jämfört med spis? Hur räknar man i så fall på det? Man kan väl knappast dra av hela kökskostnaden genom att hävda att standarden på vissa delar blev högre? Eller om man installerar en dush där det tidigare bara fanns wc, kan man då räkna hela kostnaden som en förbättring? (Inkl. inköp av ny wc-stol o.s.v.)
  • Byte av en gammal ytterdörr. Den gamla var risig och behövde bytas, men å andra sidan så har ju den nya dörren bättre isoleregenskaper.
  • Nyplantering av träd och buskar, kan det dras av?
  • Saker som tjänat ut. T.e.x om man kompletterar elvärme med en luftvärmepump och senare river ut allt och installerar bergvärme. Kan man fortfarande dra av luftvärmepumpen?
  • Renovering av våtrum i samband med värmepumpsinstallation. Är det rimligt att hävda att det är en förbättring i.o.m att det behövdes i samband med vp-installation. Inget lykakel eller så utan att åtgärda fall, ny golvbrunn, ny plastmatta, anpassningar till ny rördragning.
  • Verktyg har jag för mig att man aldrig får dra av, stämmer det?
  • Hur resonerar man om man köper skruv/spik/färg etc. för en förbättringsåtgärd och får hälften över? Eller omvänt, man använder sådant förbrukningsmateriel som man redan hade liggande.
Det gäller bara om och tillbyggnad och renoveringar som är max 5 år gamla. Du kan ta upp vilka kostnader som helst, men var kreativ.
Skriv absolut inte att du ersätter att gammalt avlopp för det är inte tillåtet. Utan skriv att du har ändrat avloppen och flyttat toan. Skriv inte att du bytt ut en gammal ytterdörr. Utan skriv att du gjort om farstun. Verktyg skall du ta med, och skriv inta att du fått grejer över.
Det viktiga är att du har kvitto på allt. Och en plan med bra förklaringar på vad du gjort. Så att du kan stå för de kostnader du tagit upp om skattmasen vill ha in verifikationer. Komplettera med foton och ritningar. Ombyggnad är att flytta en vägg, och du kan efter några år flytta tillbaka samma vägg. Det är fortfarande ombyggnader.
Hasse
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
M
Reglerna är rätt stelbenta för att inte säga korkade. Flyttar du ett kök kan du dra av kostnaden för evigt medans om du monterar exakt samma kök där det gamla var så går det bara att dra av i 5år under förutsättning att det är lika stort som det gamla. Flyttar du väggar för att göra badrummet större är det en ombyggnad, renoverar du det gamla badrummet är det bara underhåll. Frågan är hur petiga de är, antar att de gör någon form av rimlighetsbedömning av siffrorna utifrån vinst och hur länge man ägt huset/lägenheten. Någon som fått en "förfrågan" från skatteverket efter bostadsförsäljning och kan berätta mer?
 
BirgitS
M mnils skrev:
Någon som fått en "förfrågan" från skatteverket efter bostadsförsäljning och kan berätta mer?
Vi fick en förfrågan efter att ha sålt första bostadsrätten, där vi byggt om köket, och fick lämna in kvitton och en skriftlig beskrivning/förklaring. Men det är många år sen.
 
M mnils skrev:
Någon som fått en "förfrågan" från skatteverket efter bostadsförsäljning och kan berätta mer?
Nej, inte en suck från skatteverket.
Då hade vi gjort om en hel gavelvägg, byggt en balkong, byggt helt nytt kök, bytt hela taket med ny papp, läkt, pannor, plåt och...
Minns inte allt.
Men det var ju småpengar, kanske 500.000 kr totalt :)
 
H Hasse_Lorentzon skrev:
Det gäller bara om och tillbyggnad och renoveringar som är max 5 år gamla. Du kan ta upp vilka kostnader som helst, men var kreativ.
Skriv absolut inte att du ersätter att gammalt avlopp för det är inte tillåtet. Utan skriv att du har ändrat avloppen och flyttat toan. Skriv inte att du bytt ut en gammal ytterdörr. Utan skriv att du gjort om farstun. Verktyg skall du ta med, och skriv inta att du fått grejer över.
Det viktiga är att du har kvitto på allt. Och en plan med bra förklaringar på vad du gjort. Så att du kan stå för de kostnader du tagit upp om skattmasen vill ha in verifikationer. Komplettera med foton och ritningar. Ombyggnad är att flytta en vägg, och du kan efter några år flytta tillbaka samma vägg. Det är fortfarande ombyggnader.
Hasse
Varför tycker du att man ska tänja på sanningen. Skatterna finns inte för att jävlas med folk, de behövs för att den offentliga verksamheten ska funka. Fuskar folk medför det bara att skatterna behöver höjas.
 
  • Gilla
tveksamt och 3 till
  • Laddar…
Kanske inte helt solklart ens på SKV's hemsida utan lämnar ju lite tolkningsutrymme. En får väl göra sitt bästa efter förmåga och samvete.
https://www.skatteverket.se/privat/...fe80009228.html?q=förbättringsutgifter+avdrag

Tolkar jag det rätt att man alltså inte kan göra avdrag för att ha bytt värmekälla i villa från olja till bergvärme om detta gjordes för mer än fem år sedan?! Är ju en investeringskostnad i 150 000 kr klassen så känns ju lite trist.
/C
 
Jag tolkar det som ett byte av uppvärmningsskälla kan vara en förbättring. Ett byte till ny anläggning av samma typ är det dock inte. Men det bästa är att fråga skattemyndigheten.
 
BirgitS
C caroline2014 skrev:
Kanske inte helt solklart ens på SKV's hemsida utan lämnar ju lite tolkningsutrymme. En får väl göra sitt bästa efter förmåga och samvete.
[länk]

Tolkar jag det rätt att man alltså inte kan göra avdrag för att ha bytt värmekälla i villa från olja till bergvärme om detta gjordes för mer än fem år sedan?! Är ju en investeringskostnad i 150 000 kr klassen så känns ju lite trist.
/C
Så tolkar jag inte denna del:
Grundförbättringar kan till exempel vara ny-, till- och ombyggnad samt nytillskott av utrustning som inte funnits tidigare. Avdrag får göras för hela utgiften. En grundförbättring kan också vara att du byter ut en byggnadsdel eller ett visst material mot ett väsentligt bättre och dyrare alternativ. Då får du dra av en del av utgiften som grundförbättring, och en del av utgiften enligt reglerna för reparation och underhåll.
Att gå från olja till bergvärme är både nytillskott av utrustning och något väsentligt bättre.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Så tolkar jag inte denna del:Att gå från olja till bergvärme är både nytillskott av utrustning och något väsentligt bättre.
Jo jag tolkar det som en förbättring som man får göra avdrag för, men frågan är om det bara gäller de första fem åren?

/C
 
Förbättringar får man göra avdrag flr oavsett hur länge sedan de var. Det är renoveringar som inte får ligga för långt tillbaka i tiden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.