Har en stor björk hemma som haft buskar och mest ogräs runtom sig. Vill nu anlägga en fin rabatt runt den.

Vad behöver jag göra och vilka plantor passar?

Björk i en trädgård med omkringliggande ogräs och stenmur mot en bondgårdsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Claes Sörmland
Jättesvårt att odla under björk. De har ytliga rötter som tar allt vatten. Och lägger du på jord så rötar björkens rötter lätt. Så du får nog välja mellan björken eller rabatt. Båda är mycket svårt att kombinera.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Kan man så gräs runt och kasta dit lite frön för att få ängblomma då?

Finns det något annat fint som går att göra runt björken? Kanske lägga stenkross och ha odlingar i lådor och så belysa stammen?

Tycker det blir så kalt med endast björken
 
BirgitS
Du skulle kunna pröva med taklök, fetknoppar och bräckor. Fetknopp heter Sedum på latin så det är sådana man har på sedumtak så de borde klara sig där det är torrt och bara ett tunt jordlager. Men plantera inte hela ytan på en gång utan börja med bara några plantor i år för att se hur det fungerar.

Annars kan man ha en sittbänk som går runt stammen typ https://platssnickrat.se/8-kantig-bank-runt-trad/
 
Vitsippor?
 
  • Gilla
pennybridge och 1 till
  • Laddar…
Japp, gör som @kashieda skriver. Gör en liten lund. Titta hur det ser ut i naturen under björkar. Vitsippor försvinner ner i jorden efter blomningen men blåsippor har sina blad kvar. Jordvivor, gullvivor, förgätmigej, doftviol - fina blad året om.

Kaukasisk förgätmigej (finns i flera färger och med olika färger på bladen också) om du vill ha mer trädgårdsstuk på det. Alchemilla borde funka. Brunnäva, finns i olika färger. Finns massor med växter som gillar sol på våren och skugga på sommaren och som kräver lite näring och tål torka.

Det går dessutom att stödgödsla perennerna med tex benmjöl. Björken har inte sina vatten- och näringsupptagningsrötter under kronan utan längst ut på rötterna, så det är inte det som är problemet utan att kronan stoppar upp regn när den har blad.

Man kan få stödvattna lite ibland. Jag odlar under alla mina träd.

Här är en ny plantering jag håller på att anlägga under ett körsbärsträd. Nyplanterad perennrabatt under ett körsbärsträd med vårblommor och ekgrensavgränsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tar bort gräset och sätter den växt jag vill plantera, jordförbättrar lite i gropen och vattnar. Jag gräver alltså inte bort allt på en gång. Lite gräs kommer att få vara kvar. Jag har avgränsat med en ekgren. Det ger trevliga "fickor" för växter både framför och innanför och är bra för insekter.
Börja på allvar med den här planteringen förra året.
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar.
Så jag gör så att jag gräver bort det som är planterat idag och lägger planteringsjord ca 10-15 cm och sätter lite blandad kompott av det su föreslagit. Vattnar lite oftare.

När kan jag börja sätta plantorna? Redan nu?
 
P pennybridge skrev:
Tack för alla svar.
Så jag gör så att jag gräver bort det som är planterat idag och lägger planteringsjord ca 10-15 cm och sätter lite blandad kompott av det su föreslagit. Vattnar lite oftare.

När kan jag börja sätta plantorna? Redan nu?
Det går att plantera nu, om bilden är från nu.
 
  • Gilla
pennybridge
  • Laddar…
Tack. Då får det bli att göra ett försök till nästa helg :)
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.