Jag anlitade en certifierad rörmokare för installation av tvättställsblandare och avlopp. Han installerade 2st kommoder med tvättställsblandare och avlopp och en köksblandare på 5 timmar. Det blev problem med en av kommoderna, de andra är fortfarande ok.
Allt såg bra ut när han lämnade, men på en av kommoderna försvann inte avloppslukten helt, fast jag spolade kranen flera gånger. Dagen efter upptäckte jag när jag spolade då började det droppa från muffen i väggen. Det slutade droppa om man spolade tillräckligt länge. För att upprepa fenomenet, fick jag tömma vattenlåset och spola igen. Jag ser inte bakom väggen och vet inte om det kanske droppar mellan väggarna istället. Precis något sådant ville jag undvika genom att låta ett proffs göra jobbet.
Tyvärr tycker jag inte att resultatet ser så snyggt ut heller.
Vad kan jag kräva i denna situation? Kan rörmokaren begära mera betalt för extra timmar för att fixa detta?
Bifogar bild.
 
  • Avloppsrör som är olämpligt installerat och läcker vid anslutningen till väggen i ett badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
Workingclasshero
  • Laddar…
Detta arbete är fel utfört. Om det finns ett avloppsrör i väggen bakom den vita kopplingen så finns det gummimuffar för tät anslutning av den vita kopplingen. Silikonkladdet skulle då inte behövas. Be honom förklara varför det ser ut som det gör.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Tyvärr tittade jag inte på när han gjorde detta. Ett vitt rör som hade en svart muff runt sig blev över när han var klar. Denna svarta syntes i hålet i väggen innan installationen. Jag blev också fundersam över silikonet. Hålet i väggen skall ju inte behöva tätas, bara rören. Men hur skall jag kunna tillrättavisa en certifierad montör. Finns det någon monteringsinstruktion/branchregel jag kan hänvisa till?
 
Claes Sörmland
En förklaring skulle kunna vara att det är bakfall på röret i väggen. Då blir det som två vattenlås efter varandra och då blir det övertryck som får vatten att läcka vid sen svarta muffen. Kanske har rörmokaren försökt hantera detta installationsfel av avloppet i väggen med silikonkladdet?
 
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Tack för svaren! Angående bakfall, detta beteende fanns inte innan, med det gamla avloppet och muffen. Hur skulle man kunna ta reda på om det är bakfall?
Han har lagt lika mycket silikon till den andra kommodens avloppsmuff, där det inte läcker. Men det avloppet ser bättre ut överlag, rakare vattenlås. Skall lägga till några bilder till snart.
 
En uppdatering I ämnet. Jag ville upprepa beteendet igen nästa dag för att vara säker på min sak när jag skulle rapportera problemet till rörmokaren. Men nu fick jag inte fram några droppar från skarven. Istället började det tränga upp vatten ur golvet intill väggen genom kakelfogen. Rörmokaren kom tillbaka och sa att han "anade att det kanske inte skulle hålla". Han sade att inkommande avloppsröret inte var förankrat på rätt sätt bakom väggen, det var bara limmat runt i hålet, och enligt honom felmonterat från början. Uppenbarligen hade limningen släppt. När han försökte trä in gummipackningen då gled röret undan. På nått sätt färdigställde han det med en massa extra silikon. Det är för mig märkligt att han ändå nöjde sig med en så svajig montering, samt tog en sådan risk för läckage, och dessutom sade ingenting till mig.
På återbesöket stoppade han in en kil mellan röret och hålet i väggen så att röret inte rörde på sig. Då lyckades han montera avloppet så att det inte läckte.
Lite ångest har jag för att det hann rinna en massa vatten bakom väggen.
Jag har inte fått faktura än. Jag borde inte behöva betala extra för hans återbesök. Eller hur?
 
  • Wow
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S
Ilona Autio Ilona Autio skrev:
En uppdatering I ämnet. Jag ville upprepa beteendet igen nästa dag för att vara säker på min sak när jag skulle rapportera problemet till rörmokaren. Men nu fick jag inte fram några droppar från skarven. Istället började det tränga upp vatten ur golvet intill väggen genom kakelfogen. Rörmokaren kom tillbaka och sa att han "anade att det kanske inte skulle hålla". Han sade att inkommande avloppsröret inte var förankrat på rätt sätt bakom väggen, det var bara limmat runt i hålet, och enligt honom felmonterat från början. Uppenbarligen hade limningen släppt. När han försökte trä in gummipackningen då gled röret undan. På nått sätt färdigställde han det med en massa extra silikon. Det är för mig märkligt att han ändå nöjde sig med en så svajig montering, samt tog en sådan risk för läckage, och dessutom sade ingenting till mig.
På återbesöket stoppade han in en kil mellan röret och hålet i väggen så att röret inte rörde på sig. Då lyckades han montera avloppet så att det inte läckte.
Lite ångest har jag för att det hann rinna en massa vatten bakom väggen.
Jag har inte fått faktura än. Jag borde inte behöva betala extra för hans återbesök. Eller hur?
Jag kan tycka att han hanterade ursprungsfelet på fel sätt.. Om röret inte var förankrat så att det gick att sätta på muffen korrekt så tycker jag han skulle försökt med kilen eller rekommenderat att öppna ett hål i väggen från andra sidan för att förankra röret. Någonting annat än en väldigt tveksam lösning med silikon.

Framförallt för sin egen skull, så att han har ryggen fri. För det låter ju som att grundproblemet inte beror på han, och han gjorde en dålig chansning för att arbeta runt grundproblemet.
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
P
S SueCia skrev:
Jag kan tycka att han hanterade ursprungsfelet på fel sätt.. Om röret inte var förankrat så att det gick att sätta på muffen korrekt så tycker jag han skulle försökt med kilen eller rekommenderat att öppna ett hål i väggen från andra sidan för att förankra röret. Någonting annat än en väldigt tveksam lösning med silikon.

Framförallt för sin egen skull, så att han har ryggen fri. För det låter ju som att grundproblemet inte beror på han, och han gjorde en dålig chansning för att arbeta runt grundproblemet.
'Certifierad' Jo visst...
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Jag kan tycka att han hanterade ursprungsfelet på fel sätt.. Om röret inte var förankrat så att det gick att sätta på muffen korrekt så tycker jag han skulle försökt med kilen eller rekommenderat att öppna ett hål i väggen från andra sidan för att förankra röret. Någonting annat än en väldigt tveksam lösning med silikon.

Framförallt för sin egen skull, så att han har ryggen fri. För det låter ju som att grundproblemet inte beror på han, och han gjorde en dålig chansning för att arbeta runt grundproblemet.
Tackar! Vidare undrar jag, eftersom jag bor i bostadsrätt, bör jag anmäla läckaget till föreningen?
Jag är osäker på hur långt läckaget spridit sig. Jag har en väggmonterad toalettstolan och det finns en extravägg var på en hylla ovanpå toaletten och handfatet. Inuti finns då ett tomrum. Eftersom vattnet kan sippra ut genom golvfogen, då kan den flyta in också om det blir vatten på badrumsgolvet. Tätskicktet kanske är bakom den yttre väggen.
 
Ilona Autio Ilona Autio skrev:
Tackar! Vidare undrar jag, eftersom jag bor i bostadsrätt, bör jag anmäla läckaget till föreningen?
Jag är osäker på hur långt läckaget spridit sig. Jag har en väggmonterad toalettstolan och det finns en extravägg var på en hylla ovanpå toaletten och handfatet. Inuti finns då ett tomrum. Eftersom vattnet kan sippra ut genom golvfogen, då kan den flyta in också om det blir vatten på badrumsgolvet. Tätskicktet kanske är bakom den yttre väggen.
Absolut ska du anmäla detta till bostadsrättsföreningen och ditt försäkringsbolag.
Om det tränger ut vatten genom golvet när du spolar så är det stora problem är jag rädd.
Spola ingenting innan det är utrett.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Men det är väl en kaklad yta det kommer ut vatten ur? Då är ju läckaget på rätt sida om tätskiktet så det ska inte vara någon fara.
 
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Men det är väl en kaklad yta det kommer ut vatten ur? Då är ju läckaget på rätt sida om tätskiktet så det ska inte vara någon fara.
Precis. Det kommer utåt, som att kakel fogen släpper ut vattnet in i badrummet. Dock inte så mycket, fast jag spolade ganska mycket.
Kan man räkna med att det torkar ut av sig själv i det där utrymmet bakom med tiden?
 
  • Gilla
Jonasjf
  • Laddar…
S
Ilona Autio Ilona Autio skrev:
Precis. Det kommer utåt, som att kakel fogen släpper ut vattnet in i badrummet. Dock inte så mycket, fast jag spolade ganska mycket.
Kan man räkna med att det torkar ut av sig själv i det där utrymmet bakom med tiden?
Om det är bakom kaklet det är vatten så borde det vara lugnt.
Det kommer in vatten bakom kaklet varenda gång du duschar :)
 
  • Gilla
Ilona Autio
  • Laddar…
Det är ju möjhligt att du har makalös tur, så vattnet är på rätt sida om tätskiktet.

Men vad är historien här. Hur kan röret i väggen vara felmonterat. Är detta något äldre, eller är det ett nyrenoverat badrum?
 
  • Gilla
Ilona Autio
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är ju möjhligt att du har makalös tur, så vattnet är på rätt sida om tätskiktet.

Men vad är historien här. Hur kan röret i väggen vara felmonterat. Är detta något äldre, eller är det ett nyrenoverat badrum?
Det är en bostadsrätthus i Stockholm byggd 2005 av JM.
Om jag förstått rätt så är det brukligt att förankra stammarna i konstruktionen i byggnaden så att de inte rör sig. I detta fall hade man limmat det inkommande avloppsröret fast i hålet i väggen, med ett starkt lim. Limmet hade släppt och röret kunde åka in.
Jag vet inte om limningsmetoden är enligt byggnormer, men JM har alltså byggt huset på detta sätt.
 
  • Wow
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.