Hejsan.

Förutsättningar:
149m² i två plan byggår 1984
Kontrakt skrivet med öppen besiktingsklausul.

Sidovindarna var inte tillgängliga när besiktingsmannen gjorde sin kontroll i veckan.
Ena sidan saknar inspektionsluckor. :(
Den andra används som förråd.
Förrådet kommer jag att be säljaren om lov att tömma för att komma åt att undersöka.
Kan jag kräva att få ta loss panelen i takfot för att därifrån kunna krypa in och inspektera den sidan som saknar inspektionsluckor?

Jag vill ju upptäcka eventuella risker innan den öppna besiktningsklausulen går ut.
Elanläggningen är från byggåret och skall få en genomgång enligt checklistan här på forumet.

Tack på förhand för svar.
/Ola
 
Du har väl besiktningsklausul så det är ju fritt fram att kräva vad du vill?
 
Hej Nyfniken, det känns inte lika enkelt som det låter.
Men det är väl bara att fråga.
Vägrar de så kan jag ju misstänka en "gravad hund" ;-)
 
Alternativt så föutsätter du att det som inte går att inspektera är felaktigt och prutar därefter.
 
Du som konsument och köpare av hus har en undersökningsplikt. Men du kan inte förväntas riva ner panel i takfoten eller öppna upp till en kattvind utan inspektionslucka för att kunna besiktiga. Områden som är belamrade med saker däremot kan du be säljaren flytta på, så du kan kolla. Om han inte flyttar bråten ska du pruta på priset.

Skulle det finnas en skada i områden som inte är besiktningsbara (t ex kattvinden) är det dolda fel. Dom är säljarens ansvar.
 
Hej Vanbeasten. Tack för svar! Den belamrade sidovinden tömde säljaren så att jag själv kunde undersöka. Vi slog till och köpte huset.
Tillträde i Juli, därefter tjänstgöring på fritiden som oavlönad fastighetsskötare åt banken. :)
 
(y)
 
Det är en mycket bra inställning att undersöka väl. I rimlighetens namn kan du ju be ägaren ta upp för inspektion och om det visar sig felfritt så sätter du igen? Det är väl fair? Om det är så illa att du drar dig ur så får säljaren göra vad han vill sedan.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.