Jag har ett mellanrum på 20 cm mellan kyl/frys och överskåpen.
Har även ett mellanrum bakom skåpen på 20 cm, från skåp till vägg.
Vad kan jag göra för att få bra ventilation och att det ser snyggt ut.
Vad gör jag bakom skåpen?
Tacksam för tips!
Se bilder.
 
  • DSCF5654.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCF5652.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCF5653.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En täcksida på vänster sida. Ett galler ovanför kylskåpen och frysen, så brukar man väl göra? Det brukar stå i bruksanvisningen/installationsmanualen till kylen hur många kvadratcentimeter kylning som behövs ovanför skåpet, ditt avstånd ser väldigt tilltaget ut!
 
Hade själv önskat att jag haft det där utrymmet bakom kylskåpet för att skjuta in det och få det mer "infällt", men jag förstår ditt problem. Ett förslag att beakta är att "lyfta upp" kylskåp och frys på vita socklar och få bort mellanrummen mellan kyl/frys och överskåp eller alt. byt skåp till högre så att mellanrummen försvinner. Däremot ser det ju lite tokigt ut från sidan med avståndet till väggen... Jaja bara lite input..
 
Anledningen till att det blev så stort mellanrum både över skåpen och bakom var att vi fick ta de lägre överskåpen på IKEAs kök och att det var skillnad på väggen, vinkel med skillnad på 20 cm.
 
gör inget vinställ bara för då får vinet det alldeles för varmt.
Ställ en BENNO dvd bakom kylen. där kan man ha små roliga saker.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/07305310

Men som tidigare sagt behöver du ett galler ovanför.
vad man kan göra är att lägga en BEnno ovanpå kylen och såga ut två eller så många som krävs av baksidorna och sätta galler i framkant. Då får man både kylning och lite små förvaring.
Det finns säkert en dörr man kan modifiera lite ochså.
 
På sidan skulle jag sätta en skiva som täcker både skåp och hål. Sätt en regel på väggen som skivan fäster mot + fäst i överskåpet.
Utrymmet ovanför beror alltså på att IKEA:s kök inte har den flexibilitet som dyrare kök har? för självklart borde överskåpen täcka merparten av utrymmet.
Men när det nu ser ut som det gör skulle jag nog bygga en ram som jag satte ett par lådor i för normalt brukar det inte vara mer än runt 50 mm mellan kyl/frys och överskåp.

Monteringen är lite märklig tycker jag, man sätter annars skåpen ovanför kyl/frys och en passbit upp till taket inte tvärt om som i det här fallet. Fick Ni ingen hjälp på IKEA med ritning och planering? eller har Ni köpt kyl/frys nån annanstans vid annat tillfälle? jag förstår inte riktigt hur det kan bli så här?
 
Jag skulle sätta en täcksida på vänster sida. Sedan skuklle jag ta loss överskåpen och sänka dessa ner till kyl/frys, göra en takanslutning över skåpen och sätta ventilationsgaller i takanslutningen. Det blir mycket snyggare och man får överskåpen på en lite bättre höjd. Eventuellt kan man sättta en täcksida/skiva mellan kyl och frys också för att hålla överskåpen på plats.
 
Eld skrev:
Jag skulle sätta en täcksida på vänster sida. Sedan skuklle jag ta loss överskåpen och sänka dessa ner till kyl/frys, göra en takanslutning över skåpen och sätta ventilationsgaller i takanslutningen. Det blir mycket snyggare och man får överskåpen på en lite bättre höjd.
Nu ser jag ju inte skåpen till höger om kylen, men om dom sitter på samma höjd eler går ända till taket ser det nog knasigt ut om skåpen över kylen inte gör det. Någon tipsade mig om att det kommer ut smustig luft om man släpper ut den direkt vid taket, det kan missfärga taket efter ett tag.
 
Tack för svaren!
Skåpen som är intill överskåpen och kyl/frys är i höjd med varandra, det skulle se konstigt ut om man skulle sänka överskåpen.
 
Kokbokshylla bakom byggd i vit melamin eller allra bäst vit täcksida tillhörande lucka som iofs inte finns på ikea då dessa är för korta.galler vitt k-rauta mellan kyl och överskåp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.