Hej!

Vi har nu vaknat till ett mail där grannarna har anmält vårt bygge till bygglovsenheten. En liten bakrundshistoria till detta är att vi har pratat grannarna om våra planer tidigare genom åren. Midsommarhelgen började vi gräva hål för plintar på vår trädgård där vi tänkte bygga altanen. Vi ville dock säkerställa med grannen innan vi skulle påbörja bygget. Vi hade lagt i plintarna för att se hur det skulle se ut, det var bara att plocka ut de och flytta på de isåfall.

Måndagen efter midsommar så frågade vi grannen om det var ok och i samband med detta frågade vi även bygglovsenheten mer specifikt hade vi kontakt med en bygglovsarkitekt gällande våra planer. Vi skickade ritningar på befintlig altan och nya ritning. Grannen skulle återkomma och bygglovsarkitekten meddelade oss att det som vi hade tänkt bygga 2.25 från tomtgräns och 1.30 från markhöjd på delen av fasaden bort från vägen mot skogen skulle vara bygglovsbefriad. Vi frågade bygglovsarkitekten om man kunde göra några korrigeringar på bygget så det inte skulle anses vara en olägenhet eftersom vi började misstänka att grannen inte skulle godkänna detta men hon skrev nu att eftersom de landat i att altanen skulle vara bygglovsbefriad så finns det inte några korrigeringar som behövs.

Ringde även en annan bygglovsarkitekt och ställde några frågor kring hur jag skulle agera i detta ärende då vi misstänkte att vi inte skulle komma överrens, han bekräftade då att om den är bygglovsbefriad som den andra bygglovsarkitekten bekräftade så finns det egentligen inte mycket grannen kan göra. Vi kan ta hänsyn till grannen men om vi vill kan vi bygga de måtten som första bygglovsarkitekten fick.

Vi höll på fram och tillbaka med mailandet utan att komma överrens med grannen. De sa först nej till utbyggnad och sen efter några dagar 3.25 från tomtgräns. Tillslut ringde vi upp de och berättade att vi har varit i kontakt med bygglovsenheten och kommit fram till en lösning att tar in den så den hamnar 2.75 och inte 2.25 från tomtgräns som vi fått OK från kommunen, sänker den 10cm så vi hamnar på 1.20 och vi gör även räcket mer luftigt och inte kompakt. (Eftersom de hade påpekat att de tyckte att det upplevdes högt). Det tyckte grannarna inte räckte utan ville ha 3.00 från tomtgräns.

Då kände vi att det får vara nog och vi började då bygga 2.70 från tomtgräns (blev fel på 5cm, tanken var 2.75), 1.20 höjd och ett luftigare staket då vi tyckte att vi gjort tillräckligt med kompromisser baserat på det OK vi fått från bygglovsenheten.

Nu står vi mitt i bygget med en anmälan, semestertider och en lång process framför oss. Vad kan hända? Tänker jag fel i att det borde vara OK baserat på korrigeringarna jag gjort? Ska jag fortsätta bygga klart(har bara gjort grunden)? Ska tilläggas att grannarna som klagat aldrig är hemma på sommaren, så de drabbas aldrig egentligen och det är rätt tajta hus här i området. Snittavståndet är omkring 3m.

Bifogar bilden som skickade till kommunen med hur långt vi tänkte initalt som vi fick OK på. Men som sagt byggt ner den och gjort den smalare
 
  • En trädgård med grön gräsmatta och växter, med betongplintar utplacerade för ett altanbygge. Grannhus på båda sidor av tomten. Klarblå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jonas olin
  • Laddar…
S
Är altanen bygglovsbefriad kan du väl bygga hur nära grannens tomtgräns som helst utan att de kan göra något åt det.

Grannen har ju all rätt att anmäla men tror inte det kommer leda till något.

Ansök om att sätta upp ett 5 m högt plank mot grannen så ni slipper se/höra ifrån dem. Låter skitjobbiga.
 
  • Gilla
  • Haha
B6304S1 och 64 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Rör det sig verkligen om en bygglovsbefriad åtgärd, alltså inom regelverket för en skyddat uteplats inom 3,6 m från fasaden? I så fall krävs grannes medgivande för att bygga närmare än 4,5 m från gränsen.

Är det inte snarare så att uppförande av detta trädäck (uppfattar jag att det rör dig om) inte kräver bygglov för att det är så pass lågt som 1,2 m och är därmed ingen utbyggnad och utgör heller inte en fasadförändring av bostadshuset. I så fall läggs grannens anmälan snart ned och är inget att fundera över.
 
  • Gilla
Kardan79 och 36 till
  • Laddar…
Gissar att bilden är tagen på förmiddagen. Ser ut som ett guldläge för grannen att lösa problemet med en hög (2m över altannivå) thujahäck, utan att själva tappa solläget.
Min poäng är väl att de som bor åt sydväst har en taktisk fördel så de ska man hålla sig på god kant med :)
 
  • Gilla
  • Haha
redep och 14 till
  • Laddar…
S Sthlm_ skrev:
Är altanen bygglovsbefriad kan du väl bygga hur nära grannens tomtgräns som helst utan att de kan göra något åt det.

Grannen har ju all rätt att anmäla men tror inte det kommer leda till något.

Ansök om att sätta upp ett 5 m högt plank mot grannen så ni slipper se/höra ifrån dem. Låter skitjobbiga.
Jag tolkar detta som att det är bygglovsbefriat. Detta är mailet som jag fick.

”Detta är ett gränsfall gällande om det kan räknas som en tillbyggnad eller inte. Vi har dock landat i att vi inte bedömer att det krävs bygglov för tillbyggnad. Vi vill dock understryka vikten av dialog med grannen då de eventuellt kan anse att det är en olägenhet. Om de anmäler detta till oss kommer vi behöva bedöma frågan om olägenhet oavsett om åtgärden är bygglovspliktig eller inte. Du har alltid möjlighet att ansöka om bygglov för att få saken prövad och ett beslut kring åtgärdens lämplighet men det bästa är om du själv komemr överens med grannen.”

Det jag undrar är, borde jag ändå bygga? Denna process kan ju ta hur lång tid som helst. Vill ju bygga, och förmodligen kan de överklaga om beslutet.
 
  • Gilla
Sjösnö
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Rör det sig verkligen om en bygglovsbefriad åtgärd, alltså inom regelverket för en skyddat uteplats inom 3,6 m från fasaden? I så fall krävs grannes medgivande för att bygga närmare än 4,5 m från gränsen.

Är det inte snarare så att uppförande av detta trädäck (uppfattar jag att det rör dig om) inte kräver bygglov för att det är så pass lågt som 1,2 m och är därmed ingen utbyggnad och utgör heller inte en fasadförändring av bostadshuset. I så fall läggs grannens anmälan snart ned och är inget att fundera över.
Jag vet inte vart gränsen går mellan trädäck och inte. Men måtten idag är 4m från fasad(2.75m från tomtgräns), 1.2m högt, 8m långt.

Måtten som jag frågade efter kommunen var 4.5m från fasad(2.25m från tomtgräns), 1.3m högt.

Du kan se i inlägget ovanför vad hon skrev, tolkar det som att det är bygglovsbefriad. Frågade även om jag kunde göra något som inte skulle göra att det skulle anses vara ”gränsfall” t.ex höjd eller avstånd till granne osv. Fick då detta som svar:



Det enda sättet du kan vara säker på det är att ansöka om lov och få det prövat, alternativt hålla dig till reglerna för lovbefriad altan (max 3,6 meter ut, max 1,8 m hög samt 4,5 meter från gräns). Vi bedömer inte på förhand att det är en olägenhet men om grannarna påtalar att de anser det så behöver vi pröva frågan i ett tillsynsärende. Som sagt så är det allra bästa att bara se till att ha en dialog med grannen inför att du vidtar åtgärden oavsett. Jag kan inte meddela en specifik höjd eftersom vi redan nu bedömer att det inte krävs lov för åtgärden.”

Nu har jag tagit in 50cm och sänkt altanen med 10cm.

Min fråga är, borde jag fortsätta bygget eller ska jag vänta på besked?
 
S Staffan-N skrev:
Gissar att bilden är tagen på förmiddagen. Ser ut som ett guldläge för grannen att lösa problemet med en hög (2m över altannivå) thujahäck, utan att själva tappa solläget.
Min poäng är väl att de som bor åt sydväst har en taktisk fördel så de ska man hålla sig på god kant med :)
Om man utgår från bilden så går solen upp till vänster och ner till höger bakom mig när jag tagit bilden. Har försökt hålla mig på god kant på med grannarna med de har gång på gång vart respektlösa och otrevliga och tagit lång tid på sig för varje svar medan vi står och väntar så vi kan påbörja bygget.
 
  • Gilla
Sdclawes
  • Laddar…
Det är väl just att det är två olika saker att något kräver bygglov eller är en olägenhet. Jag förstår grannen att det inte blir så kul att gå o titta rakt in i sidan på en altan längs hela gränsen. Varför måste du ha den i luften? Bygg en trevlig trappa ner från befintlig altan och lägg resterande 20cm över mark istället.
 
  • Gilla
  • Wow
B6304S1 och 47 till
  • Laddar…
Det här blir man ju lite lätt beklämd av.
Återigen så blir det ett ärende som "hänger i luften" där kommunen gissar och spekulerar.
Sedan kan det överklagas, och kasta om allting totalt.
Men systemet verkar inte vara bättre än så här.
Har tyvärr ingen kompetens att tillföra någonting i tråden, annat än att det kan troligvis gå hur som helst, eftersom ni inte är överens med grannen.
 
  • Gilla
Pellegnillot71 och 3 till
  • Laddar…
Hannuse Hannuse skrev:
Det här blir man ju lite lätt beklämd av.
Återigen så blir det ett ärende som "hänger i luften" där kommunen gissar och spekulerar.
Sedan kan det överklagas, och kasta om allting totalt.
Men systemet verkar inte vara bättre än så här.
Har tyvärr ingen kompetens att tillföra någonting i tråden, annat än att det kan troligvis gå hur som helst, eftersom ni inte är överens med grannen.
Gissar och spekulerar är väl precis det som kommunen INTE gör här? De hävdar att altanen ej är bygglovspliktig. Lovpliktig eller ej så får den dock inte innebära en betydande olägenhet för grannarna. I detta så uttalar de sig inte, utan hänvisar till att det behöver utredas ordentligt. Eller har jag missuppfattat?
 
  • Gilla
Netten70 och 9 till
  • Laddar…
Det här med betydande olägenhet verkar ju vara något som bedöms från fall till fall och med områdets karaktär och översiktsplan i åtanke, och det finns därför inga mått som man kan följa för att vara på den säkra sidan. Men läser man om domsluten som gjorts när det prövats av MÖD så gissar jag att detta är ganska långt ifrån att klassas som en betydande olägenhet.
 
  • Gilla
polaris78 och 4 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Gissar och spekulerar är väl precis det som kommunen INTE gör här? De hävdar att altanen ej är bygglovspliktig. Lovpliktig eller ej så får den dock inte innebära en betydande olägenhet för grannarna. I detta så uttalar de sig inte, utan hänvisar till att det behöver utredas ordentligt. Eller har jag missuppfattat?
Ok, du kan har rätt.
Det jag tänker på är att kommunen framhåller att det är ett gränsfall för bygglov, men man har landat i en egen bedömning.
Vid ett flertal tillfällen, som har diskuterats här på forumet, så har helt plötsligt detta ändrats.
Kommunen har alltså svängt, och så står man där, och det tidigare "felaktiga beslutet" har ingen ansvar för, men du står med problemet.
Men möjligt att jag feltolkar just detta fall, och med en granne som klagar, så lär det väl klarna hur det ligger till, om inte TS kommer överens med densamma.
 
  • Gilla
Munster och 1 till
  • Laddar…
Bygg på, vinka och le till grannen. Inget bygglov - inget att överklaga.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Currywurst och 9 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bygg på, vinka och le till grannen. Inget bygglov - inget att överklaga.
Nej men problemet är ju att grannen fortfarande kan klaga och kommunen landa i att den kräver bygglov. Kommunen kan ju inte avgöra detta innan däcket är byggt efter som reglerna har massa subjektiva ledord som helhetsintryck o dominerande mm. Samtidigt är ju olägenhetsfrågan också sådan att den inte kan prövas innan det finns en olägenhet. Det tråkiga blir ju då att TS i princip fastnar i att riskera bygga något som helt eller delvis behöver rivas/modifieras i efterhand alt komma överens med grannen eller söka ett dyrt bygglov.
 
  • Gilla
Molly1
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Nej men problemet är ju att grannen fortfarande kan klaga och kommunen landa i att den kräver bygglov. Kommunen kan ju inte avgöra detta innan däcket är byggt efter som reglerna har massa subjektiva ledord som helhetsintryck o dominerande mm. Samtidigt är ju olägenhetsfrågan också sådan att den inte kan prövas innan det finns en olägenhet. Det tråkiga blir ju då att TS i princip fastnar i att riskera bygga något som helt eller delvis behöver rivas/modifieras i efterhand alt komma överens med grannen eller söka ett dyrt bygglov.
Risken är väldigt låg, det finns likande fall i forumet där TS fått rätt. Allt pekar på det här också.
 
  • Gilla
  • Haha
Gunnar Dahlgren och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.