Färgen är helt förstörd och den blir svår att hålla ren.

Kan det vara dålig kvalité från tillverkningen?

eller

handhavarefel ?

I så fall vad kan ha hänt :confused:

För hög värme ?
Felaktigt rengöringsmedel?

20140806_094622.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
20140806_094645.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
Jag såg en exakt lika dan i dag, och undrade det samma. Den är ju tillverkad i Spanien (AMICO), så den skall säkert se ut så.
Andra tillverkare emaljerar sina plåtar och då kan det inte bli på detta vis
 
För hög värme borde det ju inte kunna vara, eller isåfall är det ju tillverkningsfel om den inte tål sina egna temperaturer...

Har det hänt nyligen? Hur gammal är spisen?
 
mexitegel skrev:
För hög värme borde det ju inte kunna vara, eller isåfall är det ju tillverkningsfel om den inte tål sina egna temperaturer...

Har det hänt nyligen? Hur gammal är spisen?
Oklart exakt när skadan skedde, inte ett ljud har hörts från damen.

Den är 8 år gammal och står i en lägenhet som disponeras av en äldre dam.

En liten lustighet: vid kontakt med Cylinder så kunde dom inte överhuvudtaget uttala sig om möjlig orsak utan ett servicebesök a' 995:- + 1/2 timmes arbetstid bara för att titta.

En ny kostar ca 4.500:- inkl. frakt :wow:
 
Jag har lite svårt att se var det är, är det utmed hällen?

Var ju inte så farligt pris för en ny iofs :)
 
mexitegel skrev:
Jag har lite svårt att se var det är, är det utmed hällen?

Var ju inte så farligt pris för en ny iofs :)
Skadan är helt runt på sargen som hällen är monterad i men värst på framsidan ovanför vreden.

Ytterligare en lustighet när det gäller reparationskostnader: Cylinder uppger att både häll och sarg måste bytas om man väljer att reparera till en kostnad på 6.012:- :(. Alltså dyrare än att köpa en ny motsvarande!!
 
A
Finns inte inte en möjlighet att varken värme eller kemer kan skada en emaljerad yta.
Det troliga är att spanjorerna har valt att inte emaljera utan måla ytorna och att värmen har fått färgen att krackelera.
 
Redigerat av moderator:
electroluxaren skrev:
Finns inte inte en möjlighet att varken värme eller kemer kan skada en emaljerad yta.
Det troliga är att spanjorerna har valt att inte emaljera utan måla ytorna och att värmen har fått färgen att krackelera.
Håller med här, att det troligen inte är en emaljerad yta, eftersom det krullar sig så.

Men om det nu är färg av något slag och därefter överhettad så borde väl färgen bli bränd dvs gå mot brunt? :confused:
 
electroluxaren skrev:
Jag såg en exakt lika dan i dag, och undrade det samma.
Vilket fabrikat hade den du såg.... Jag tolkar det som även den var en Cylinda ???

Se här ett svar från Cylinda. Är dom trovärdiga om dom påstår sig aldrig sett detta problem medans jag genom att fråga här på forat ganska snabbt får ett svar från Electroluxaren :wow:

Hej xxxx,
Detta är första gången jag sett ngt liknande.
Vi gör ju ungefär 50000 servicebesök om året..

Det känns fel för mig att spekulera i orsaken, jag kan bara konstatera att vi inte har några sådana problem vilket skulle kunna innebära att den varit föremål för någon form av yttre åverkan /kemikalie.


Med vänliga hälsningar / Best Regards

xxxxxxxxxxxx
xxxxxxxx/ xxxxxxxxx
 
A
Det var en identisk cylinda med samma modellbeteckning förståss
 
electroluxaren skrev:
Det var en identisk cylinda med samma modellbeteckning förståss
Intressant, då är frågan om fler här på forat har samma erfarenhet.

Att Service avdelningen aldrig har sett något liknande är ju inte överraskande. Det finns väl inget företag som erkänner fel på sina produkter om man inte tar strupgrepp på dom :D
 
B
Vary tänkte du komma med kontakten som du tagit med Cylinda? Inte så mycket att reklamera efter 8år tycker jag...
 
breakman skrev:
Vary tänkte du komma med kontakten som du tagit med Cylinda? Inte så mycket att reklamera efter 8år tycker jag...
Alldeles riktigt. Det handlar inte om garantianspråk
Det handlar om jag i fortsättningen skall köpa Cylindas vitvaror eller ej.
OM dom förnekar ett problem som det kanske visar sig finns så är dom inte trovärdiga och därmed kommer jag att avstå affärer med dom i framtiden.
OM det handlar om handhavarefel (kemikalier el.dyl) så är detta intressant för undvikande av samma misstag i framtiden.
OM det handlar om överhettning så borde sargen tåla detta då en spis per definition blir varm.

I inlägg # 8 antydde electroluxaren att det möjligen var en lackerad ram. Eftersom andra fabrikat tycks ha emaljerad ram så är det intressant att få fram detta. Kanske en viktig kvalitetsskillnad som inte framgår innan köp.
På Cylindas reservdelsavd. kunde dom inte svara på om det var emaljerat eller målat.:wow:
 
A
De flesta spisarna är från arcelik och det är inte säkert att cylinda tar någonting just nu från amica
Arcelik är en jätte fabrik och där har jag inte sett någonting dåligt av, det är ju oxå bara denna modellen som vi har sett, den har ju utgått, jag kan inte se något hinder att köpa produkter från cylinda. Det kan ju vara en serie som det blivit fel på, med tex felaktig emaljfärg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.