Upptäckte idag något udda på en källarvägg, den har precis frigjorts från organiskt material då det är vatten och mögelskador i resten av källaren. I ena hörnet, nära dörren utifrån, fanns dess svarta "trådar" och har ingen aning vad det kan vara, påminner mig av hur det ser ut efter murgröna på en fasad men detta var som sagt inbyggd i väggen. Någon som har någon ide?

ETA. kanske hjälper att ha en bild hur hörnet såg ut innan rivningen
 
  • Slitet väggavsnitt med mögel och fukt, skadad puts, vattenrör, samlade smutspartiklar längst ner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett tomt rum med vit dörr, fönster, gråa väggar och terrakottafärgat golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Spontant spindelväv men nåt bös eller sot i, men jag vet inte...
 
Rester av svampmycel kanske?
 
K
ETA?
 
K kniv skrev:
ETA?
ETA = Edited To Add

Blev nog lite svengelska där
 
Fotografen Fotografen skrev:
Spontant spindelväv men nåt bös eller sot i, men jag vet inte...
Uff ryser i hela ryggen av den tanken, dock tror jag inte att det är svaret då väggen som sagt var inbyggd så isåfall skulle det betyda att förra ägaren såg det och helt sonika valde att bygga över det
 
M MWHN skrev:
Rester av svampmycel kanske?
Hmm sitter nu och googlar febrilt
 
Om det har legat organiskt material emot där och varit tillräckligt med fukt så tror jag också på något som vuxit. Hade städat det som går bort med rimlig insats och inte brytt mig mer om den bakomliggande orsaken till det är borta.
 
Är det alltså typ en låda för radiatorrör som tagits bort? Mycket ärg vid kopplingarna, eller är det blå färg?
 
Tror vi har hittat svaret! Vi öppnade upp en innervägg som inte var lika angripet av fukt problem och hittade väggbeklädnad av nån typ av jute. Så troligen var det något liknande på denna vägg som sedan ruttnat bort och lämnat dessa spår

Hittade även rester av våtrumsmatta som man helt sonika kört träreglar och plywood mot och sen målat över...
 
  • Sliten vägg, avflagande färg, fuktproblem, gammal strumpa på golvet, nedgången interiör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gammal dörr med skadad vägg, synligt stödnät för puts, renoveringsbehov.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Räknenisse skrev:
Om det har legat organiskt material emot där och varit tillräckligt med fukt så tror jag också på något som vuxit. Hade städat det som går bort med rimlig insats och inte brytt mig mer om den bakomliggande orsaken till det är borta.
Blev lite nojig att det skulle vara ett ytterligare problem - så skönt att ha en förklaring och du hade helt rätt, rester av något organiskt med en massa fukt

Vi är i mitten av en omfattade dränering (berg är rent helvetiskt att få bort för att kunna dränera) och blåser ut alla rum som har problem (riktigt trist då mycket är nyrenoverat från 2023 men inget annat man kan göra)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.