Är det någon som stött på detta?
Fullsmockat med lurv inuti dosan, ser nästan ut som minimusbajs också. Insekt? Minimus?
Luktar inget tydligt.
Hus från 1970, tegel, trästomme.

🤔
 
  • En eluttagdosa med skräp, damm och möjligen musspillning inuti. Trävägg med synlig elektrisk komponent.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Oj!
Är dosan hel? Ser ju ut lite som isolering blandat med allt det andra. Har du kollat fler uttag?
Vad fick dig att kolla detta?
 
K Klass0n skrev:
Oj!
Är dosan hel? Ser ju ut lite som isolering blandat med allt det andra. Har du kollat fler uttag?
Vad fick dig att kolla detta?
Jag tror den är hel, är försiktig med el så jag har inte plockat ut delarna utan bara pillat ut luddet (med en mejsel, såå smart). Elektriker kommer i annat ärende på torsdag, han får kolla om den är hel. 😬

Har inte kollat alla uttag i huset, men de jag skruvat bort täckkåpan på har inte varit fulla med ludd.

Skruvade bort för att jag målar väggarna.
 
  • Gilla
andhak1
  • Laddar…
Jag hade iaf lossat de två skruvarna lite och vridit ut den gröna insatsen.
Men det skadar verkligen inte att dra ut säkringen innan du gör det!
 
  • Gilla
Bigge77
  • Laddar…
Tycker det ser ut som damm och träspån/fnas. Och visst kan man ana lite bajs också. Men det kan ju vara hur gammalt som helst.
 
  • Gilla
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Du borde hur som helst ta loss uttaget helt och rengöra i dosan. Det är en brandrisk som det ser ut. Sedan försöka täta där det kommit in så det inte händer igen.

Det går ju enkelt att blåsa rent med tryckluft också.
 
  • Gilla
peter chroscielewski och 3 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Du borde hur som helst ta loss uttaget helt och rengöra i dosan. Det är en brandrisk som det ser ut. Sedan försöka täta där det kommit in så det inte händer igen.

Det går ju enkelt att blåsa rent med tryckluft också.
Ja, verkligen brandrisk. 😱
Har inte flyttat in än utan håller på att renovera, ska blåsa rent imorrn (bra tänkt) och kolla alla övriga uttag också!
 
B Bästerortarn skrev:
Tycker det ser ut som damm och träspån/fnas. Och visst kan man ana lite bajs också. Men det kan ju vara hur gammalt som helst.
Det ser ut som damm och isolering, det träfärgade ser nästan ut som torkade växtdelar.
Kan det vara så? Isf är det kanske frön de svarta "miniskitarna"... 🤔 Men huuur har det packats in i dosan?? 🤯🤔
 
Små svarta frön kan vara musskit. Ta gärna någon närbild när ni fått bort uttaget hur det ser ut där bakom.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Det går ju enkelt att blåsa rent med tryckluft också.
Jag skulle tagit dammsugaren, den har väl också oftast munstycke av icke-ledande plast..
 
  • Gilla
peter chroscielewski och 10 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag skulle tagit dammsugaren, den har väl också oftast munstycke av icke-ledande plast..
Japp, fram med dammsugaren och det "lilla" plastmunstycket.
 
  • Gilla
Alti
  • Laddar…
Uppdatering, nya bilder.

Skruvade loss kontakten och drog ut, och där var lika mkt lurv bakom.

Stora hål för kablarna... ska man gissa att det är mus trots för små skitar och ingen muslukt?
 
  • Kablar dras genom ett stort hål i väggen. Hålområdet är fyllt med damm, smuts och spån, vilket tyder på möjlig aktivitet av smådjur men ingen muslukt är noterad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av ett eluttag med smuts, damm och mögelansamlingar, samt stora hål för kablarna exponerade på utsidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kabelhål med damm och smuts bakom en lös kontakt i en väggdosa, med svart isolerade kablar som sticker ut och viss smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gissar att jag bör täta hålen?
Byggsilikon eller bygglim?
 
C
B Bigge77 skrev:
Gissar att jag bör täta hålen?
Du kanske borde undersöka det där lite närmare. Det skall sitta rör på andra sidan hålen. Gör det det, och vart går i så fall dessa? Är det t.ex. en strömbrytare till någon utebelysning? Man vill ju täppa till där vad-det-nu-är kommer in, så att du inte får/har andra dolda skador som du inte upptäckt ännu.
 
  • Gilla
Alti och 1 till
  • Laddar…
B Bigge77 skrev:
Uppdatering, nya bilder.

Skruvade loss kontakten och drog ut, och där var lika mkt lurv bakom.

Stora hål för kablarna... ska man gissa att det är mus trots för små skitar och ingen muslukt?
Är det där en spik rakt genom dosan i botten? Kreativt.
 
  • Gilla
  • Haha
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.