Hej,

Jag har två rör som kommer upp ifrån källaren som går jämte min kyl och frys upp på vinden.

Ena röret som går upp är ju rött andra är grått med lite blått på sig om det hjälper.
Jag skulle vilja ta bort dessa men osäker på dess mening/funktion.
Jag gissa på att dom kan varit till nån tidigare oljepanna eller liknande, men är osäker.

Men det är bara det ena röret som kommer upp på vinden enligt bild.
Det andra vet jag inte vart det slutar.


Nån här som sett nått liknande som vet vad det kan vara?
 
  • Isolerad skorsten på vindsutrymme, omgiven av träreglar och spån, med skyddande omslag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering pågår, väggen partsvis rivet, synliga elinstallationer, ofärdigt parkettgolv, vit skåpinredning, spackel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M mattemaz skrev:
Hej,

Jag har två rör som kommer upp ifrån källaren som går jämte min kyl och frys upp på vinden.

Ena röret som går upp är ju rött andra är grått med lite blått på sig om det hjälper.
Jag skulle vilja ta bort dessa men osäker på dess mening/funktion.
Jag gissa på att dom kan varit till nån tidigare oljepanna eller liknande, men är osäker.

Men det är bara det ena röret som kommer upp på vinden enligt bild.
Det andra vet jag inte vart det slutar.


Nån här som sett nått liknande som vet vad det kan vara?
Har du något på taket? Rymdhiss, sladdstyrd satellit, el brukade ju komma in vid en gavel men det där ser ju ut att vara mer mitt på taket eller?

En gissning hade annars varit åskledare efter som det verkar vara så enormt isolerat mot spånet.
 
T TypRätt skrev:
Har du något på taket? Rymdhiss, sladdstyrd satellit, el brukade ju komma in vid en gavel men det där ser ju ut att vara mer mitt på taket eller?
Nix inget på taket. Murstocken går jämte som man ser på bilden med rören. Så dom är rätt så centrala i huset. Nedanför har vi idag badrum.
 
Expansionskärl för vattenburet värmesystem
 
  • Gilla
D-Lundmark och 5 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Har du något på taket? Rymdhiss, sladdstyrd satellit, el brukade ju komma in vid en gavel men det där ser ju ut att vara mer mitt på taket eller?

En gissning hade annars varit åskledare efter som det verkar vara så enormt isolerat mot spånet.
Och priset för årets killgissning går till...
:rofl::rofl::rofl:
 
  • Haha
  • Gilla
Elmuppo och 3 till
  • Laddar…
M
Förr i tiden brukade man ofta dra expansionskärlet till högsta punkten i huset. Hade väl med avluftning att göra eller nått.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vet du om rören till expansionskärlet fortfarande är inkopplade, eller är det ersatt med ett tryck-expansionskärl? (En oftast röd metallbehållare med en liten manometer på som sitter i närheten av pannan/värmepumpen.)
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Vet du om rören till expansionskärlet fortfarande är inkopplade, eller är det ersatt med ett tryck-expansionskärl? (En oftast röd metallbehållare med en liten manometer på som sitter i närheten av pannan/värmepumpen.)
Strax innan vi flyttade in hade man installerat bergvärme och där finns ju ett kärl. Detta styr ju alla element idag.
 
  • Värmesystem med expansionskärl, rör, manometer och isolering i ett tekniskt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kiboc
  • Laddar…
Det där är rören till exp- kärlet på vinden!
Ett rör direkt från pannan till exp-kärlet, det fortsätter uppåt och mynnar på taket med en U-krök. Ett mindre rör går neråt ”skvallerrör” som skvallrar om när kärlet är fullt, det mynnar vid en golvbrunn.
Om du inte har en olje/el eller ved panna kan du ta bort det om uppvärmningen är värmepump eller fjärrvärme, då dessa har slutet system med trycksatt expkärl.

Edit: såg på nya bilder att du har ett röd tank numera, så det är bara att ta bort.
 
Typiskt fall av nytt expansionskärl!
För att ta reda på om det går att kapa rören till det gamla kärlet, följ dem ner till pannrummet (eller var värmepumpen står), och försäkra dig om att de inte är inkopplade fortfarande.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
S
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Och priset för årets killgissning går till...
:rofl::rofl::rofl:
haha ja den var fan inte dålig!
 
  • Gilla
Minnie Mesola och 1 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
haha ja den var fan inte dålig!
What! jag var ju helt säker på att jag var rätt ute! Kan vi säga att sladdstyrd satellit var typ rätt?

Edit: Nej, nu vet jag! Väldigt smalt avloppsavluftning!
 
hsd
Gammalt expansionskärl, ena röret med vatten till värmesystemet och andra är ett skvallerrör så man fyller på vatten tills det rinner över via skvallerröret +oftast i anslutning till ett avlopp i pannrummet
Troligtvis urkopplad eftersom det finns en modern variant i källaren
Följ upp rören och kolla att de är bortkopplade, då kan Du riva bort hela rasket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.