Hej! Jag fick bygglov och startbesked från kommunen att riva en bärande vägg och sätta dit en balk istället. När detta var färdigt glömde jag dumt nog att skicka in ett slutbesked. Hade två år på mig och fick nu hem en påminnelse eftersom de gått 3 månader extra. De stod som jag skulle få betala en straffavgift. Och jag undrar nu vad en sådan kan landa på för summa? Någon som vart med om samma?
 
Fairlane
Hej och välkommen till forumet.

På Boverkets hemsida kan man göra en beräkning bland annat. Jag gjorde en med lite fiktiva värden som kanske kan stämma någorlunda och hamnade runt 3000 kr.

Jag garanterar inte på något sätt att det stämmer, men kanske kan ge ett hum om nivån.

Med lite tur kanske du inte behöver betala något alls om du agerar direkt?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Hej och välkommen till forumet.

På Boverkets hemsida kan man göra en beräkning bland annat. Jag gjorde en med lite fiktiva värden som kanske kan stämma någorlunda och hamnade runt 3000 kr.

Jag garanterar inte på något sätt att det stämmer, men kanske kan ge ett hum om nivån.

Med lite tur kanske du inte behöver betala något alls om du agerar direkt?
Tusen tack ja hoppas de , fick ju världens skräck senarie framför mig nu.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
L Lotta921 skrev:
Tusen tack ja hoppas de , fick ju världens skräck senarie framför mig nu.
Ring och förklara att det var ett misstag. Fråga om det går bra att hoppa över avgiften i och med att du agerade omedelbart och erkänner ditt misstag. Det kan inte hände något annat än att de säger nej. Det finns inget att förlora på att fråga.
 
O
Vad står det i ditt beslut om lov? Får du ta åtgärden i bruk innan slutbesked utfärdats? I sådana fall bör det inte bli aktuellt med straffavgift/sanktion.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.