Och bör det vara kvar ?

I höstas höll jag som bäst på att skrapa loss plastfärg från knutbrädorna på huset. Det är härliga gamla bitar som uppenbarligen rivits av och spikats dit igen minst 1 gång.

Det uppenbarade sig en grågrön färg under, på en del ställen. Ju längre jag kom i skrapningen ju mer jag insåg att det inte var ett färg lager utan mer en sorts "spackel". Det låg i alla gropar där tidigare spik funnits, i sprickor i träet och ibland utan synbar anledning.

Det luktar inte linolja alls. Det är inte helt hårt men en fast massa, som stel marsipan kanske där det är tjockt.

Undrar vad det kan vara för material ? Om det skall bort likväl som plastfärgen ? Och om man bör spackla i något annat innan målning ?

Jag to bort allt och målade utan nytt spackel. Hann bara 2 knutar i höst - så blev det fel har jag ju 6 kvar ;) att lyckas med !
 
  • test.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
selala skrev:
Och bör det vara kvar ?
Jag to bort allt och målade utan nytt spackel.
Det var nog rätt att skrapa allt till rent trä så gott det går och börja om från början, tycker jag.
Du har väl grundat plankorna ordentligt med passande grundfärg innan målningen?
gaia
 
Det är plastic-padding!

mvh plexi
 
pleximaster skrev:
Det är plastic-padding!

mvh plexi
Bilhandlarens hus?
gaia
 
Det SER verkligen ut som plastic padding, det tänkte jag med... ;D
 
Tack för svaren på vad det kan vara ! Låter inte helt rätt att spackla huset med något som heter Plastic i förnamn iaf, resten det åker bort till våren.

Följd frågan blir då, bör man spackla i dessa gamla spikhål och sprickor (inte helt igenom plankan) med något annat innan man grundar och målar ?

 
Om du som jag ska måla med linoljefärs så är det bra att grundmåla innan du spacklar med oljespackel. Därefter kan du måla. Hål som behöver spacklas syns mycket bättre efter det är grundmålat.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.