Hej!

Antagligen skriver jag inte under rätt ämne, men eftersom jag håller på och gräver upp en stenlagd uteplats så tänkte jag att det var lämpligast att posta här.

Jag har slitit som ett djur med att ta bort stenplattor och sand, och nu under allt detta ligger ett bärlager av underliga små skivor som gör mig väldigt orolig. De är ca 4 mm jämntjocka i varierande storlekar och väldigt hårda. När jag knäcker dem ser det ut som sten med små små syntetiska fiber i. Kan det vara eternit???

Ska springa ut och se om jag lyckas få någon bra bild på dem.

/maria
 
Hade huset eternitfasad förr?... Också ett sätt att bli av med mindre hälsovänliga byggavfall...
 
Nej, huset har en tegelfasad, och har så alltid haft, men från tidigare samtal med grannen har garagets eternittak blivit vidgjort för ett antal år sedan, men den eterniten är betydligt tjockare och dessutom vågig, och jag har svårt att tänka mig att man byter ut eternit mot eternit, så jag tror att de behöll det gamla taket till garaget. Kan iofs fråga grannen om det men de är inte hemma på ett tag.
 
  • Skiva_liten.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det skulle nog kunna vara eternit.

Men vad är det du är orolig för?
 
Asbest är farligt om man andas in det, och man måste utsättas för långvarig exponering om det verkligen ska vara farligt. Så att du har Eternit nedgrävt i jorden utgör inte något direkt hot.
 
Tja jag hade ju tänkt använda platsen som trädgårdsland, så allt måste ju väck då
att köra med jordfräsen på skiten är ju inte att tänka på
 
Du kanske nu har ett sätt att hålla mördarsniglarna borta...
 
Så länge du inte knäcker dem är det ju ingen fara även om det nu är eternit.

Gräv försiktigt upp dem och gör av dem någonannanstans. Eternit är inte miljöfarligt avfall, utan endast hälsofarligt avfall så det är lätt att bli av med. Det grävs ofta ner på tomten då det inte gör någon skada i marken.

Vissa återvinningcentraler tar emot det gratis från privatpersoner, men du måste då normalt förpacka det väl i plast själv så att inte de som jobbar där behöver andas in något damm från det.
 
Jag tror jag har kommit på lösningen: upphöjda bäddar. Då kan jag låta allt ligga kvar. Men en tanke bara... Det finns ingen risk att det går ner asbest i grundvattnet? Vi har en egen brunn som ligger strax intill. Vi dricker inte vattnet, men det används bland annat till att vattna grönsaker med.
 
msFalke skrev:
Det finns ingen risk att det går ner asbest i grundvattnet?
Nix, ingen risk alls.
 
bigsnucke skrev:
Du kanske nu har ett sätt att hålla mördarsniglarna borta...
Nja... sniglar har väl inga lungor. Då kan de inte heller få lungcancer.
 
Nej, men de kan sticka sig på fibrerna!...
 
Tack för svaren :)
Skönt att veta att jag kommer att få ett grönsaksland i år ändå!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.