Vi håller på att göra en öppning i en bärande innervägg och har under den liggande plankväggen stött på någon form av svart mjukt skikt som känns porös, ungefär som ett liggunderlag när man tar på det. Det påminner om lumppapp men jag har aldrig sett svart sån. Det verkar finnas ytterligare ett lager med liggande plank bakom detta skikt. Vi är till 99% säkra på att väggen är original, dvs från -23 när huset byggdes. Vad kan det vara i vår vägg? Vi vill framför allt försäkra oss om att det inte är nåt farligt innan vi river i det eftersom vi har småbarn.
 
Kan det vara nån slags tjärpapp?
 
ja kanske det. Men varför har man i så fall haft det i en innervägg? Tjärpapp borde man väl bara använt i yttervägg för att hålla fukten ute? Väggen det gäller vetter iofs mot trappan, kan det varit så att man tänkt sig att trapphuset inte skulle vara uppvärmt? Jag tror inte att vårt hus har varit tvåfamiljs men många av den typen med som vi bor i har varit förberedda för att vara tvåfamiljs med en extra ingång på gaveln vid trapphuset.
 
Eller också hade man mycket tjärpapp över kanske. I mitt hus har man på en del ställen använt det mesta som vinttätning och isolering tex kartong, tapet golvmatta, gamla tygtrasor mm
Tror att man även tänkte miljö och var inne på återanvändning redan på den tiden ;-)
 
Vi har ytterväggar mitt i huset eftersom huset byggts ut efterhand.
Det är också en möjlighet - beroende på hur det ser ut.
 
I mitt hus finns det nån typ av isoleringsmatta, ca 20mm tjock, svart tjockare papper på båda sidorna med nån form av isoleringsull emellan som hålls ihop av sömmar.
 
kan det vara asfaboard?
 
Våra innerväggar är av stående plank som har reglar och sågspån inuti sig. De har papp mellan planken och spånet på ena sidan. Jag gissar att det är för att våra väggar är prefabricerade, och då var det kanske praktiskt att lägga ett lager papp så att sågspånet hölls på plats när de bygdes. Vårt hus är från 1938.
Där trä möter mur har de också överallt stoppat in någon sorts tjärpapp under väggarna. Din bärande vägg kanske står på en mur?
Asbest hade man väl inte börjat använda så tidigt som 1923, så det borde det inte vara någon större risk för.
 
minimipp skrev:
kan det vara asfaboard?
Funderar också på det. Lägger in en länk till en bild så att TS kan se om det kan vara det. Vi har också den där isoleringen med stenull mellan tunn svart papp och sydd på längden men jag kan inte komma på vad den hette :(
 
Du har nog svaret innan mitt inlägg. Asfaboard tror jag nog med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.