När vi flyttade in för ett par år sedan fanns det två äldre och rejält uupvuxna prydnaskörbär av okänd sort planterade vid ingången mot gatan. Under åren som gått har jag reflekterat över att som aldrig blommat sådär rikligt och vackert som man räknar med utan det har mest inte hänt någonting. Blomningen kan väl om man uttrycker sig optimistiskt bäst beskrivas som sporadisk. Detsamma verkar gälla för bladen, det ser ut som att det kommer bli en stor andel kala grenar i år.

Det som sticker ut lite är att det inte heller är tydligt att det är många döda grenar utan en gren som är nästintill kal kan ha en blomma och något blad lite här och var.

Bifogar ett par bilder även om det är svårt att fånga hur det verkligen ser ut på bild, någon kunning på denna sorts träd som har någon gissning på vad anledningen till att det ser ut såhär skulle kunna vara?
Lövfällande träd mot klarblå himmel, sparsamt med knoppar, vårdag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgrenar mot klarblå himmel, knoppar, början på vår, några rosa blommor, gröna blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Några pinnar som är döda har jag varje år, tar bort dom senare bara.
 
V Vesh skrev:
.... planterade vid ingången mot gatan.
Det första jag tänker på: har partiet närmast rötterna utsatts för saltning?
 
yonna yonna skrev:
Det första jag tänker på: har partiet närmast rötterna utsatts för saltning?
I viss mån, träden står ca 3-4 meter från allmän väg som i sant skåneanda saltas flitigt på vintern, vägen ligger dessutom runt en halvmeter högre än trädgården där träden står. Även saltat mellan stenar någon gång om året på vår egna gång någon gång om året. Upplever dock inte som att något annat som växer intill träden verkar vara påverkat.
 
När jag bodde i Malmö dog eller deppade enstaka av kommunen planterade prydnadsträd längs min gata. Det var precis vid de uppfarter och trottoarer som saltats.

Det "lär" finnas träd som klarar av saltning bättre (jag vet inte).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.