Hej,

Jag har köpt en DIMMER SCHNEIDER ELECTRIC WDE007137 RENOVA LED UNIVERSAL. Vi har är en kristallkrona med 9 st led (E14) lampor som är kopplat till dimmern. När jag trycker igång lampan så surrar det från uttaget.
Vad kan detta bero på?

Info om Dimmern:
230V - 50/60Hz
4-400VA
LED
 
  • Bakstycke av en Schneider Electric dimmer monterad i vägg utan täckplatta, med tekniska specifikationer synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det kommer ljud från den är något löst som kan vibrerar troligen med 50Hz.
 
Den dimmern skall gå att ställa in för olika typer av belastningar. Titta i installationsanvisningen. Troligen är den inställd för fel typ av last.

Det kan också vara så att dina lampor inte är dimmbara.
 
Uttag eller dimmer som låter?
 
E el_richard skrev:
Uttag eller dimmer som låter?
Det är dimmern som låter.
 
Hej! Jag har en likadan LED dimmer och den surrar också för mig. Jag har haft så i ett år nu. Idag bytte jag ut Eljo Renova transistordimrar i två andra rum till Eljo Renova LED dimmer (samma LED universaldimmer som jag hade tidigare och som du har). Samma sak händer, de surrar också. Jag bevakar din tråd. Hoppas att vi kommer på något. Med vänlig hälsning, Henrik
 
  • Gilla
Danielsson85 och 1 till
  • Laddar…
Hej,

Jag har noterat samma sak med min dimmer och när jag läste på nätet så verkar det vara ett normalt ljud som alla dylika led-dimmer ger ifrån sig. Har för mig att det fanns en övertygande förklarar till varför... så jag slutade tänka på det mer och min hjärna har slutat notera surret sedan dess :)

Min är inställd för LED-lampor och jag kör med samma modell och styrka av lampor i kristallkronan. Allt funkar bra förutom att surret alltid finns.

För övrigt kör jag sedan förra veckan med IKEAs nya kronljus i Trådfri serien istället och har nu tagit bort dimmern så även det lilla surret är borta. Så mycket smidigare att släcka hela huset med en knapptryckning eller be Google assistenten göra det när man ligger i sängen :) Rekommenderas.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.