om man lägger läkten för "brett" så att takpannorna liksom "tittar upp" lite i stället för att ligga dikt mot nästa panna? Sedan undrar jag om det kan bli några problem om man inte lägger pannorna utan tillräcklig överlappning?

Tacksam för svar :)

//
Stefan
 
ingen möjlighet att addera en rad istället på taket ? dvs lite mer överlapp på samtliga..?
 
...eller läkta om allt om det inte är för stor yta?
 
Utan rätt läktavstånd blir det ju rätt stora hål mellan pannorna (i hörnorna).

Byter du pannor utan att läkta om eller? Eller vill du undvika att kapa pannor?
 
Näe, jag håller på att köpa ett hus där det ser ut så här. Jag skall kolla lite närmare i morgon hur det ser ut?!
Om det ligger ny takpapp från 2004 - gör det då något om pannorna "tittar upp" lite? Eller sitter "våtskiktet" i pannorna??? :-/
Jag är lite "dålig" på sånt här ännu...

//
Stefan
 
Det låter lite underligt, det där med läktavstånd och "känslighet" för fel avstånd beror på vad det är för pannor som ligger. vad jag har hört så är lertegelspannor mycket känsligare på den här punkten (läkten måste ligga rätt på ett par millimeter när). Medans betongpannor tydligen har en justermån på ett par cm. Vilket i princip ger en hel pannas justermån över ett normalt tak.

Om pannorna ligger fel. så kan du dels få vatten som rinner på pappen, det skall normalt bara ske i undantagsfall, dels så blåser det in mer löv och annat skräp under pannorna. Skräpet fastnar sedan mellan läkt och papp och suger åt sig fukt. Båda dessa effekter åldrar pappen snabbt.

Om det är så att läkten ligger fel så skulle jag ialla fall räkna med att byta ut hela rasket trots att det är så nylagt. Det kanske inbte behöver göras medetsamma men räkna på att du behöver åtgärda inom 5-10 år. Jag skulle absolut kräva ett prisavdrag motsvarande vad en omläggning kostar.

Om du skall göra om det så gäller att pannorna skall bort, läkten skall bort och ny underlagspapp, efterssom spikhålen från den gamla läkten annars kan ge problem. Detta tror jag gäller även om du igentligen inte skulle behöva byta ströläkten som täccker hålen. I de flesta fall så lönar det sig inte att spara pannorna (trots att dom är nya) om du anlitar en firma för jobbet. Det är billigare att kasta ner pannorna i en container och köpa nya än att lyfta ner dom hela.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.