Vi har dåligt tryck i kranarna i vårt hus. Vi har en CTC luft-vatten-pump från -06 och den är inställd på högsta. Det är alltså dåligt tryck i samtliga kranar, men kanske värst på övervåningen. Det finns fyra kranar i badrummet på övervåningen och alla har dåligt tryck så det kan inte bero på att själva munstyckena är igenslammade. Vårt hus ligger på en skafttomt högt i förhållande till gatan (4-5 m högre) och är i sin tur relativt högt (2 vån + källare där stora delar ligger ovan jord). Kan detta påverka? Vad gör man i så fall åt detta, ringer kommunen och ber dem kolla trycket? Huset är fö från -23 men i gott skick.
 
*puffar upp*
ingen som vet hur man ska kolla upp detta?
 
Kolla ut genom fönstret mot närmsta vattentorn.. Troligen ligger ditt hus ungefär lika högt som vattentornet och då blir det dåligt tryck.

Kommunen borde kunna säga om detta kan vara problemet.
 
Hur gammalt är huset och dess vattenrör?
Stäng av inkommande vatten och släpp en blandare, kolla om det är skit/rost i röret närmast ballofix/skarv mot blandare.
 
Är det lågt tryck eller är det möjligen flödet som är lågt?
Kan du hålla emot vattnet om du sätter ett finger mot kranen?
I så fall kan du kontakta vattenverket och be dem kontrollera. Om du bör högt upp kan det behövas pumpar för att höja trycket. Kolla med eventuella grannar.
 
Tack för era svar!

Jag har testat att hålla emot kranarna och det går att hålla emot vattnet (även om en del rinner vid sidan). Jag har ringt vattenverket och de skulle skicka ut en gubbe som skulle kolla. Det är bara vårt hus som ligger högt så jag kan inte kolla med grannarna, det ligger på en liten kulle och tomten jämte är så bergig att den inte är bebyggd. Hoppas dock att vattenverket kan ge mig lite fler besked!
 
Generell gäller att du vid högsta tappställe i huset ska ha minst 1,5bar. Kommunen ska leverera mellan 1,5-7 bar. 1,5 bar är lågt men som du beskriver det så tror jag kommunen kommer sätta in en tryckstegringspump så ni får tillförlitligt tryck
 
1,5 bar över högsta tappstället är bara en rekommendation, kommunen är inte tvingad att leverera ett visst tryck. Det brukar alla kommuner skriva in i dras allmänna bestämmelser för va.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.