P
Vad kallas den lilla plåtbiten där takkupan går ihop med taket precis vid vindskivan?
Antar att den inte finns att köpa utan måste tillverkas av en plåtslagare.
 
  • kupa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vindskiveplåt eller vindskivebeslag. Finns att köpa i bygghandeln (finns flera olika standardmått så mät den befintliga först).
Annars går det såklart att köpa hos plåtslagare också.

Edit: Såg nu att du hade en 'triangel' mot taket. Är det den du menar så skulle jag tro att du måste köpa den hos plåtslagaren.
 
Redigerat:
P
Nja jag kanske inte var så tydlig. Menar den lilla biten som sitter under vindskivebeslaget och går ner på sidan av vindskivan samt in under takpannan.
 
  • Gilla
Pulkix
  • Laddar…
Precis. Editerade just mitt tidigare inlägg :D
 
P
Jag vara snabbare :)
Hade takläggare hemma nu i sommar och han tyckte det var lite väl öppet i skarven. Har sett att många har sina vindskiveplåtar in under takpannorna men jag förstår inte riktigt hur det ska gå att få till, känns som de sitter alldeles för högt så jag måste nog ta ner höjden på vindskivan också.
 
Peter_K skrev:
Jag vara snabbare :)
Hade takläggare hemma nu i sommar och han tyckte det var lite väl öppet i skarven. Har sett att många har sina vindskiveplåtar in under takpannorna men jag förstår inte riktigt hur det ska gå att få till, känns som de sitter alldeles för högt så jag måste nog ta ner höjden på vindskivan också.
Man har bly eller något gummi liknade (ersätter bly) den sista biten så kan man forma det så de stämmer med pannorna.
 
P
Kikade på gummivarianten men den fanns bara i svindyra 10m rullar, ska höra med plåtis om han har någon blyplåt.
 
A
låt plåtslagaren göra skopan du vill ha i plåt ,ser bättre ut än en blyplåt
 
P
Skopa? tack, ska fråga honom om han kan fixa det.
 
mickesundström skrev:
låt plåtslagaren göra skopan du vill ha i plåt ,ser bättre ut än en blyplåt

En skopa funkar inte i slutet på en vindskiva.
 
johan ivarsson skrev:
En skopa funkar inte i slutet på en vindskiva.
Stämmer. Skopa kallas den plåt som leder vattnet ur en vinkelränna ut på takpannorna igen.
Vet faktiskt inte riktigt vad man ska kalla plåten du är ute efter, aldrig hört nåt namn för den.
 
P
Han visste vad jag mena men hade inte tid just nu. Köpte en bit blyplåt som får duga över vintern.
 
A
nej men det var det närmaste i namnväg jag kom på ... har aldrig heller hört namn på den biten
 
P
Gjorde en egen plåt tills jag kan få hjälp av en riktig plåtslagare. Ska nog hålla tätt mot regn och snö över vintern.
 
  • 2012-10-06_17-30-26_546.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
wakaflex heter "gummimattan" med aluminiumnät i mitten, mkt smidig o finns i diverse kulörer. Bly funkar bra, och håller längre. Det trista är dom grå/svarta rinningarna på pannorna efter bly,och priset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.