Hej byggahus. Ny här på sidan, men äntligen här får man väl säga.
Jag har tillsammans med min sambo köpt ett gammalt hus från mitten 1800-tal som vi håller på att renovera.
Vi är båda amatörer, men brinner för det här.
Huset är obebott sen nästan 15 års tid, så det finns att göra. Allt ska fixas!
Vi har precis nyligen satt in nya fönster i det rummet som ska bli kök. Och vi har planer på att i framtiden bygga ut övervåningen med en stor takkupa som går ända ut till fasaden på framsidan. När detta sker kommer ett spröjsat smalt fönster som sitter i mitten av huset närmast taket tas bort och ersättas med ett större "riktigt" fönster. Men för att inte "ta bort" ett original vill vi sätta upp liknande över fönstren som sitter på nedervåningen.

Person som vinkar på taket av ett gammalt hus med ett spröjsat fönster nära taket markerat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

På bilden som är från i somras är jag uppe och rättar till det dåliga taket lite provisoriskt. Takläggming sker till våren i år.

Det jag vill ha svar på är; vad kallas dom fönstren på långsidan, som är på övervåningen precis under taket. Dessa är alltså oöppnongsbara.. se bild!

Och finns dessa att köpa någonstans i äldre stuk?

Slutligen. Följ gärna vårt projekt på instagram @lillasidlannet4

Mvh/ Simon
 
Redigerat:
I princip är det överljus, men det är förmodligen helt vanliga fönsterbågar dom satt dit.
 
Överljus brukar väl framför allt användas över dörrar? När det gäller fönster brukar de mindre dekorativa "överfönstren" vara integrerade i bågen.
 
  • Gilla
Simon Jonsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.