Hej!
I vädringsluckorna som sitter bredvid våra fönster sitter det som en extra liten vädringslucka. Man kan vrida på den, för att luft ska strömma in.

En av dessa var trasig när vi flyttade in, så jag tänkte köpa en ny. Men här går jag bet. Vad kallar man en sån lucka-i-luckan? Har försökt söka på detta i forumet och annorstädes för att kunna köpa en ny, men då problemet är att jag inte vet vad det heter är det svårgooglat.

Tacksam för hjälp av forumets expertis :)
 
  • Vit dörr med handtag, lås, ljusströmbrytare och två löpande kablar längs med väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Jag skulle kalla det för en öppnings- och stängningsbar ventil. Men just den lösningen var ovanlig och har blivit ändå mer ovanlig med tiden så frågan är om det finns några sådana reservdelar att köpa.

Under hösten/vintern var det en tråd där någon undrade varför det var ett hål i vädringsluckan och det visade sig bero på att delen som du frågar om var borta. Men jag kommer inte ihåg om någon hade något förslag om hur hålet skulle åtgärdas. Du kanske kan hitta igen tråden om du söker på hål vädringslucka eller liknande.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Jag skulle kalla det för en öppnings- och stängningsbar ventil. Men just den lösningen var ovanlig och har blivit ändå mer ovanlig med tiden så frågan är om det finns några sådana reservdelar att köpa.

Under hösten/vintern var det en tråd där någon undrade varför det var ett hål i vädringsluckan och det visade sig bero på att delen som du frågar om var borta. Men jag kommer inte ihåg om någon hade något förslag om hur hålet skulle åtgärdas. Du kanske kan hitta igen tråden om du söker på hål vädringslucka eller liknande.
Tack så mycket!

Då ska jag fortsätta mina efterforskningar, som du säger verkar det vara en rätt ovanlig lösning. Huset är från 80-talet, så det kanske är en originaldetalj.

Jag hittade den andra tråden också när jag sökte på det du föreslog. Jag ska se om trådskaparen där har hittat något. Tack för tipset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.