Jag har en usel och ful handtagslösning från 70-talet på en toadörr och jag vill köpa ett handtag utan nyckelhål, som bara låser genom att man drar handtaget uppåt, som hos handikapptoaletter.

De handtagen som är på handikapptoaletter är usla och jättelösa och svajiga, finns det bättre uppåtlåsare med en clean och klar låsklick uppåt?
 
Om det är med ett modullåshus så blir det rätt bra anledningen till att det upplevs lösa och svajiga är nog på grund av att det troligtvis är en offentlig toalett.
En som inte jobbar med det förstår inte vad offentliga toaletter utsätts för.
Det finns även till låshus för innerdörrar men det är väldigt beroende på miljön om de håller och fungerar bra, i en bostad fungerar det men bör undvikas i annan miljö.
Det vanligaste är ASSA toabehör 9565T men det finns även andra tillverkare med en annan design på behören.
Exempelvis har ASSA även 9566T och Hoppe har en 9565T.

De toabehören kostar även en del varför en del istället väljer andra RWC-behör som t.ex ASSA 95262, ASSA 95265, HOPPE 9265, HOPPE A262 HCP, Dorma DI 7269, Dorma DI 7289 osv. istället.
Sök på RWC-behör så hittar lite olika alternativ tänk på att beroende på vad du har för låshus så är det olika behör som passar så det blir rätt, en tumregel är de som slutar på 62 (262) är för mellandörrslåshus (innerdörrslåshus) och 65 (265) för modullåshus (som i ytterdörrar).
Det finns även specialbeslag som används om det krävs för funktionsnedsättningen.

Jag rekommenderar att du besöker en låssmed
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.