Har ett gammalt skåp med denna lösning på dörrarna. Nu har helt plötsligt en av dem blivit typ för liten (?), så piggarna på dörren når inte in tillräckligt långt in i hålen på motsatt sida på skåpet. Någon som har någon enkel lösning på detta? Eller enklare att köpa någon vanlig form av gångjärn och sätta dit istället? Närbild på ett vitt skåps dörrpinnar som inte når in i fästena på motsatt sida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammalt vitmålat skåps gångjärn med pinnar som inte längre passar i hålen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fotografen Fotografen skrev:
Ingen Aning, kika här?
specialbeslag.se
Behöver inte svar från andra som inte heller vet, men tack. Har såklart försökt googla och leta på sidor själv innan jag gjorde detta inlägg.
 
Vad är det som gör att luckan hux flux är för liten?
Är gångjärnet slitet, eller har träet torkat ihop?
Mellanlägg bakom plåtbiten i skåpet?
 
Fotografen Fotografen skrev:
Vad är det som gör att luckan hux flux är för liten?
Är gångjärnet slitet, eller har träet torkat ihop?
Mellanlägg bakom plåtbiten i skåpet?
Ja du, bra fråga. Den var nog på G redan när jag köpte skåpet för 1 år sen, men nu går det inte att öppna luckan utan att man får den i handen. Vet inte om piggarna är nernötta kanske, och blivit för korta. Tänkt på något slags mellanlägg, men enklast vore ju att hitta nya likadana om det finns eller bara sätta dit nya gångjärn.
 
Lossa delen i luckan och se om piggarna är genomgående så du kan knacka ut dom dom mm som krävs
 
  • Gilla
Martin.M och 1 till
  • Laddar…
Mazen Mazen skrev:
Lossa delen i luckan och se om piggarna är genomgående så du kan knacka ut dom dom mm som krävs
Ser inte så ut, men absolut värt att testa. Tack!
 
ullberg
jag a) vet var man kan köpa nya (åtminstone samma stil, det framgår inga mått i din fråga), b) jag tror mig veta vad de kallas & normalt används till och c) har ett par idéer på hur man kan förbättra situationen med just dessa (förvisso liknande de som redan nämnts) men jag vänder mig starkt mot tonen i detta inlägg:

A Andersson86 skrev:
Behöver inte svar från andra som inte heller vet, men tack. Har såklart försökt googla och leta på sidor själv innan jag gjorde detta inlägg.

otacksamhet (om än ett ”tack” var infogat med oklar innebörd) är imho väldigt oklädsamt på ett forum där man inte betalar för svaren…

…så jag kryper nog tillbaka in under min sten och somnar om…

Förstår att det och är ett inlägg som kan ge samma reaktion som ovan citat men det är vad det är, och om det kan hjälpa så besitter jag ingen unik kompetens på området så den insikt jag har kommer säkert fram från andra ganska snart…

/U
 
  • Gilla
Huddingebo och 4 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Marike
  • Gilla
fahlis och 3 till
  • Laddar…
Marike
ullberg ullberg skrev:
jag a) vet var man kan köpa nya (åtminstone samma stil, det framgår inga mått i din fråga), b) jag tror mig veta vad de kallas & normalt används till och c) har ett par idéer på hur man kan förbättra situationen med just dessa (förvisso liknande de som redan nämnts) men jag vänder mig starkt mot tonen i detta inlägg:




otacksamhet (om än ett ”tack” var infogat med oklar innebörd) är imho väldigt oklädsamt på ett forum där man inte betalar för svaren…

…så jag kryper nog tillbaka in under min sten och somnar om…

Förstår att det och är ett inlägg som kan ge samma reaktion som ovan citat men det är vad det är, och om det kan hjälpa så besitter jag ingen unik kompetens på området så den insikt jag har kommer säkert fram från andra ganska snart…

/U
Får säga att även jag blev förvånad, särskilt som svaret var i högsta grad relevant. Dock är vi alla olika så antar att han/hon har dåligt ölsinne och oönskade grodor felaktigt föll ut.;) Valde att upprepa tipset.
 
Redigerat:
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
Som redan sagts,[länk]
Eller har de fel mått?
Men jag tror inte det är gångjärnen det är fel på, måste vara något annat.
[bild]
Åh, titta där! Tusen tack, jag har letat som en tokig. :rofl: Kanske är det som du säger, och att man får lösa det på annat sätt. Tänkte om man hittar likadana och kan mäta hur långa piggarna "ska vara".. nu vet jag iallafall vad jag ska leta efter, tack igen! :ok:
 
  • Gilla
Marike
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.