Hej,

Håller på att renovera ett rum i källaren som ska bli pannrum och tvättstuga.
Ytterväggarna består av betong och sedan träfibrer blandat med cement på insidan?

Inkommande vatten kommer upp i golvet 5cm från väggen så finns inte plats att bygga ut med plåtreglar.

Tidigare spånskivor sitter dåligt enligt tidigare med spik.

Hur får jag en stum innervägg på detta?

Gips eller kanske dubbelgips och fästa med långa skruv in i betongen bakom träfiberisoleringen?

Närbild på en vägg med betong, träfiber isolering och ett trasigt spikförband.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du har väl nästan svarat på det själv men enklast är väl osb kanske som man monterar med spikplugg som såklart måste nå in i betongen bakom. Sen skruva gips på det.
Själv har jag mest sett det där materialet i källartak i hyreshus.
 
Träullit är nog en vanlig benämning på de skivorna. Även om det är namnet en tillverkare.
 
  • Gilla
Bamsetroll
  • Laddar…
Ingen risk med osb eftersom det är plast bakom? Tänkte helt skippa organisktmaterial men tror det blir stabilare om jag kan köra osb sen gips överlappande.
 
Jag skulle inte satt trä på källarväggar. Det där materialet går väl att putsa på.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
De finns två olika skolor i källarmiljöer.

1. Inget organiskt material över huvud taget, det är läskigt
2. Så länge det är torrt så använd vilket material du vill.

Själv tillhör jag variant nr 2. Så länge källaren är torr, med fungerande dränering och gärna isolering på utsidan i form av pordrän/isodrän så skulle jag inte vara rädd att använda organiskt material. Själv har/hade jag träulit i min källare. Jag har renoverat ett antal rum och i dessa rummen har jag knackat ner träuliten, kommer ner i stora skivor. Reglat upp en stålvägg och sedan isolerat med luftspalt mot ytterväggen, sedan osb och gips. Detta ger möjligheter att sätta eldosor, dra rör och kablar snygg i väggen. framförallt så ger de goda möjligheter att fästa saker i väggarna.

Se till att huset har de torrt om huvudet(taket) och sedan fötterna (dränerad grund). Sen är de bara köra på .

Jag skulle knacka ner träuliten, regla ut med 45 eller 70 stål reglar och sedan isolera med luftspalt mot yttterväggen. Osb/playwood sedan gips. Då har du en bra vägg och goda möjligheter. På så sätt förlorar du kanske 3cm istället för att förlora 10cm utanför nuvarande vägg om du sätter upp de utanför väggen.
 
  • Gilla
Bamsetroll
  • Laddar…
Hade tagit bort både plast och trä sen putsat på träulliten, det är en garanterat bra lösning som funkat i alla tider.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.