152234.jpg
Bytte till nya fönster i stugan från -69 och då blev ju panelen ful plötsligt och behövde bytas...när jag rivit den (fjällpanel utan luftspalt givetvis) uppenbarar sig denna vägg, ganska tjocka brädor. Har denna typ av väggstomme något namn, ni som är i branschen...."Vanlig j-a 60-talsstomme"?
 
Redigerat:
Stående plank, ofta 3 eller 4 tum tjock.
Inte så vanlig på 60-talet!
Men tidigare...
En utveckkling av timmerväggen.
 
Ok tack! Ja de är ca 4 tum och ser väldigt gamla ut en del, misstänker att det är rivningsvirke från ett äldre hus...
 
Det är kanske ett gammalt hus som flyttats dit och byggts om -69?
 
Enligt uppgift ska det vara byggt -69, spiken som plankorna är monterade med ser galvade ut också så det bör väl inte satts ihop väldigt mycket tidigare iaf?
 
Plankvägg - stadigt och bra.

På med lite isolering och sedan på med fasadplank. Kommer bli som nytt!
 
Ajdå. Satte vindpapp och läktade luftspalt förra helgen och hade bara tänkt skruva fjällpanel och foder i morrn.. (Jag är inte så macho att jag spikar, om jag slipper ;))
På insidan sitter det däremot 70mm isolering, räcker åt oss tycker jag.
Hur ser fasadplank ut ?
 
Redigerat:
dosken skrev:
Hur ser fasadplank ut ?
Tror han menade panelbrädor.
 
anaitis skrev:
Tror han menade panelbrädor.
ja jag var inte så noga med namngivningen... och nu kommer det väl snart någon viktigpetter som måste läxa upp oss om skillnaden mellan plankor, brädor och träbitar i allmänhet.... :)
 
Enligt nätet (där allt som står är sant) ska en planka vara minst 9" bred. Eftersom dessa är max 8" så är det alltså en brädvägg, ej plank.

:D
 
Med risk för att anses vara en viktigpetter:
Jag har bara i mitt minne att definitionen på plank byggde på tjockleken, att plank skulle vara minst 2" tjockt.
Kan ju minnas fel??
 
Aha, så om jag tar en bred men tjock bräda och vrider på den ett kvarts varv så blir den en smal planka! :)
 
Den skulle nog vara bredare än tjockleken...
 
....som sagt....... :)
 
En planka är så bred att man kan gå på den och så tjock att den håller att stå på några meter ut från relingen.

Annars hade det hetat "Gå på brädan"

:cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.