Röda tegelstenar staplade mot träveranda med vita pelare och gröna växter i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rödmålade tegelstenar staplade ovanpå varandra på ett trägolv, nära en vit pelare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inre bräda är 20x70, yttre 22x120 (16mm på kanterna).

Skulle vilja byta ut ett par yttre brädor som är i dåligt skick, men jag är osäker på vad dom kallas.
 
Nu har jag varit inne på tre av fyra byggvaruhus i stan, och ingen av dom har haft sån där ytterpanel.

Funderar lite på om man skulle kunna byta mot "vanlig" 22x120 istället. Panelen skulle ju hamna 6mm längre ut, samt bli en större luftspalt, men det kanske inte är någon fara. Vad tror ni?
 
Hoppas bara att det är på ett ställe som inte syns så bra, annars ingen ko på isen med att byta. Målar du till det samma kulör så syns det inte så mycket.
 
Kan ju vara nog som ordnat själv med en fräs för att snitsa till det.
 
  • Gilla
namnbyte och 1 till
  • Laddar…
Sådan panel har mitt Älvsbyhus som är från 79. Jag bytte några brädor till helt vanliga 22*120, ser ingen skillnad med så liten mått diff.
 
  • Gilla
snikanor
  • Laddar…
Mikipedia Mikipedia skrev:
Sådan panel har mitt Älvsbyhus som är från 79. Jag bytte några brädor till helt vanliga 22*120, ser ingen skillnad med så liten mått diff.
Nu har jag provat byta ett par brädor och precis som du skrev så ser man ju knappt någon skillnad. Så det är nog bara att köra på det.

Fanns det föresten någon spikläkt bakom din panel, eller var det vindpapp direkt under panelen? Nu har jag iofs bara börjat byta och kolla under panelen på garaget, men jag antar att det är likadant under panelen på huset. Undra om det påverkar vilken typ av färg som man borde måla med...
 
S snikanor skrev:
Nu har jag provat byta ett par brädor och precis som du skrev så ser man ju knappt någon skillnad. Så det är nog bara att köra på det.

Fanns det föresten någon spikläkt bakom din panel, eller var det vindpapp direkt under panelen? Nu har jag iofs bara börjat byta och kolla under panelen på garaget, men jag antar att det är likadant under panelen på huset. Undra om det påverkar vilken typ av färg som man borde måla med...
Precis, ingen spikläkt. Slamfärg skulle iaf jag säga👍
Jag har tänkt börja byta en sida nästa år å då kommer iaf jag att klossa med tex 15mm plyfa under spikläkten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.