Hej allihopa! Jag försökte hitta information om det på internet men jag kunde inte hitta någon. Någon som vet vad som kallas och vad det ungefär kostar att göra denna grund för ett 40-50m2 fritidshus? Tack på förhand!
 
  • Grundkonstruktion med markerade hörn och grus, förberedd för ett fritidshus, omgiven av grävd jord.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
peterj66
  • Laddar…
throne rallolah skrev:
Hej allihopa! Jag försökte hitta information om det på internet men jag kunde inte hitta någon. Någon som vet vad som kallas och vad det ungefär kostar att göra denna grund för ett 40-50m2 fritidshus? Tack på förhand!
Öppen plintgrund med lecablock.
 
  • Gilla
throne
  • Laddar…
Tack så mycket. Någon aning om kostnaden för att göra det (per m2) inklusive material, schaktning och arbete?:thinking:
 
Lecablock 50bkr stycken. Grus 300 kr kubiken. Hyra grävskopa 3000 kr för en helg. En liten padda att komprimera gruset någon hundring.
 
  • Gilla
throne
  • Laddar…
Tousan tack! Ar deras specifika djup när man gör schaktning? Jag hörde 600mm eller 500mm djup, eller? Jag såg att folk lade en plastduk mellan mark och grus för isolering, eller hur?
 
wildeside
throne rallolah skrev:
Tousan tack! Ar deras specifika djup när man gör schaktning? Jag hörde 600mm eller 500mm djup, eller? Jag såg att folk lade en plastduk mellan mark och grus för isolering, eller hur?
Du ska ha markduk.
Liten 100 kilospadda packar bar 10 cm djupt, föreslår att du hyr en större modell samtidigt som du har grävmaskin på plats, så kan man lyfta av/på paddan från släpkärran med grävmaskin.
Hyr även en laser så är det enklare att väga av grunden och lecablocken.
Använd 8-16 eller liknande för att bygga upp grunden och 0-4 eller liknande för att finavväga lecablocken.
Glöm inte dränera grunden.
Hur djjupt du ska gräva beror på hur lång ner det är till bärande mark(all matjord ska schaktas bort.
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Tack så mycket! Det var så hjälpsamt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.