Hej!

Jag håller på att byta ut lite dålig panel på huset inför en ommålning. Jag har ett burspråk med 45 graders vinklar där det sitter trälister över skarvarna. Jag hittar ingen liknande list och vet inte riktigt vad jag ska söka efter heller. Är det någon som sett liknande lister förut?

Tacksam för hjälp! 😅
 
  • Hand håller en böjd trädlist med 45 graders vinkel över en duk med mönster utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av ett burspråk på hus, träpanel i 45 grader med synliga lister över skarvarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Karrock
Åt vilket håll sitter listen? Det osar husfabrikens eget hyvleri tycker jag.
Om jag tolkar bilden rätt så livar de två raka kanterna uppåt i bild med de breda knutbrädorna på burspråket. Stämmer det? I så fall spelar det mindre roll hur sidan med tummen ser ut, bara det går att få in i hålet och spika fast. De andra två, synliga ytorna kanske rimligen kan klyvsågas ur en utvald, fin bit regel.
 
Har kollat på hålkälslister, men hittar ingen som är tillräckligt bred. Den här är strax över 90mm bred. Har kontaktat ett lokalt snickeri med en förfrågan om de kan såga till likadana.
 
  • Hand håller en över 90mm bred hålkälslister intill en vitmålad vägg och öppning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Karrock
Aha, den satt utanpå.
Du har ingen gubb-granne med en kombimaskin (såg-hyvel) i källaren? Du lär ju inte behöva så många.
Eller grannar med likadana hus, som antingen har bytt själva, eller vill passa på att skaffa om du ska köpa några från snickeriet?
 
Karrock Karrock skrev:
Aha, den satt utanpå.
Du har ingen gubb-granne med en kombimaskin (såg-hyvel) i källaren? Du lär ju inte behöva så många.
Eller grannar med likadana hus, som antingen har bytt själva, eller vill passa på att skaffa om du ska köpa några från snickeriet?
Inga gubbgrannar med privata snickerier tyvärr. 😂 Tänker att om det inte är vansinnigt dyrt så blir det två stycken. Annars får jag gerkapa två lämpliga lister och limma/stifta ihop innan jag spikar upp det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.