En konstig fråga men som löser ett bygglovsproblem för mig.

Enligt gällande detaljplan så måste det vara 9 meter mellan skiljda byggnader för att erhålla bygglov (bostadshus och garage/förråd). Det kan jag inte uppnå på ett lämpligt sätt.

Däremot om jag bygger ihop dem så räknas det som 1 byggnad. Nu vill jag ha 2 meter mellan huskropparna och tänkte mig ett pergolatak som en länk.

Frågan är om pergolatak med automatik räknas som sammanbyggnad? Eller måste det vara ett tätt tak?

I vanliga fall behöver man ej söka bygglov för ett pergolatak vid t.ex. en uteplats för det räknas ej som tak men om jag vill att det skall räknas som tak, är det ok? Får bara luddiga svar från bygglovsavdelningen och jag måste vara säker denna gång p.g.a. risk för överklagan.
 
En pergola har inget tak därför är den inte bygglovspliktig. Ska du länka ihop dem funkar väl ett vanligt skärmtak??
 
Tack,
det viktiga är att de anses vara 1 byggnad tillsammans. Sedan vill jag egentligen ha ett så enkelt tak som möjligt eller egentligen inget tak alls, typ pergola. Men jag vill inte få det omvända, dvs att grannen kan överklaga och säga att jag har endast ett pergolatak o det anses inte vara ett tak o därför är det inte 1 byggnad utan 2.
 
Hemmakatten
Med en pergola avses inte ett tak i bygglovspliktig bemärkelse. ett pergolatak är per definition en ramkonstruktion vari regn kan komma igenom. för att det skall räknas som tak skall det vara en permanent, heltäckande konstruktion. Att spänna en segelduk över pergolan duger alltså inte, eftersom segelduken kan tas ner. Om du däremot på pergolan, jag tänker mig att du har en "pergola"gång, sätter ett plasttak eller annat tak (tegel t.ex.) så räknas det som ett bygglovspliktigt tak och räknas in i byggarean.

Men, för mig känns det som om kommuntjänstemännen försöker få till en "konstgjord" lösning för att kunna ge dig bygglov. Bygger du ihop huset och garaget så måste du räkna ihop byggarean påbådehuset, "pergolataket" och garaget. Om det ryms inom den tillåtna byggarean så är det förstås okej.

Om du skall bygga en gång så skulle jag bygga något mer permanent, dvs. ett ordentligt tak eller t.o.m. en inglasad, uppvärmd gång fram till huset. finns flera snygga och smakfulla sådana gångar. Och tänk vad underbart att haentrén i en sådan gång.
 
C
För att två byggnader ska räknas som sammanbyggda måste dom om jag inte minns fel dela minst en vägg.
 
Men kläm dit ett tak och i värsta fall en väggstump i bygglovet, se till att det exkluderas från en ev. entrepenad, du skall färdigställa själv.

Du lär få ut slutbeviset även om taket just då saknas.

Skulle det mot förmodan bli strul, eller grannen bråkar så får du väl slå upp taket, när ärendet är avklarat så ramlar taket ned (för du är ju inte snickarkunnig). Och reparationsarbete inleds. Reparationen kan troligen pågå ungefär hur många år som helst.
 
tack för alla svar!

Vi väljer att inte söka bygglov för garaget och istället smälla upp en friggebod som löser alla mina problem..
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.