Är på jakt efter en mediabänk att förvara DVD-spelare och förstärkare i. På sikt kommer den nog utökas med en digitalbox och en spelkonsoll också, möjligen också en HTPC om det inte är möjligt att placera den i ett intilliggande rum och bara ha en IR-mottagare i mediabänken. TV:n är vägghängd så den behöver jag inte tänka på. DVD-filmerna förvaras i två existerande skåp och ska i vilket fall rippas så småningom.

Bortsett från att bänken ska vara snygg, vad bör man tänka på? Följande har jag kommit på själv:

* Låsbar front så att klåfingriga småbarn inte ändrar inställningarna
* Lättare att dammsuga under en vägghängd, men håller den om ovan nämnda småbarn klättrar på den?
* "Luftig" konstruktion, för att tillåta luftväxling

Fyll på listan!
 
Är på jakt efter en mediabänk att förvara DVD-spelare och förstärkare i. På sikt kommer den nog utökas med en digitalbox och en spelkonsoll också, möjligen också en HTPC om det inte är möjligt att placera den i ett intilliggande rum och bara ha en IR-mottagare i mediabänken. TV:n är vägghängd så den behöver jag inte tänka på. DVD-filmerna förvaras i två existerande skåp och ska i vilket fall rippas så småningom.

Bortsett från att bänken ska vara snygg, vad bör man tänka på? Följande har jag kommit på själv:

* Låsbar front så att klåfingriga småbarn inte ändrar inställningarna
* Lättare att dammsuga under en vägghängd, men håller den om ovan nämnda småbarn klättrar på den?
* "Luftig" konstruktion, för att tillåta luftväxling

Fyll på listan!
 
Stort avstånd eller reglerbart avstånd mellan hyllplan.
Köpte ny förstärkare förra veckan, och den fick inte plats på höjden...
 
Se till att det finns bra utrymme / hål för alla dessa kablar som blir bakom alla apparater.
 
Glöm inte djupet, en fet receiver med utstickande kablar bygger en del. Vi har en Ikea bestå, eller rättare sagt två st 120cm sektioner bredvid varandra. Varje sektion har två fack. I de yttersta har jag lådor och de två andra har lucka som fälls neråt, innehåller just nu en allt-i-ett blurayreceiver, xbox, router och en oanvänd digitalbox. Kör en ir förlängare så att allt kan manövreras med luckor stängda.
 
Du kan ju ha en som står på sockel också, så slipper du dammsuga under den :)

Om du bara hittar reglarna i väggen att fästa den i, och har bra konsoller i bänken så håller det nog för barnen också :)

Stabil bänk tillverkad i solitt trä.
Lätt att få i och ur kablar.
Glasfront så fjärren funkar.
Luckor som försvinner in i skåpet när man öppnar dem så man kan ha luckorna öppna utan att de hänger ut i rummet.
Justerbara hyllplan så du kan anpassa höjden för olika komponenter.
 
  • Gilla
gubbaluringa
  • Laddar…
Akahigi
FemTummar skrev:
Är på jakt efter en mediabänk att förvara DVD-spelare och förstärkare i. På sikt kommer den nog utökas med en digitalbox och en spelkonsoll också, möjligen också en HTPC om det inte är möjligt att placera den i ett intilliggande rum och bara ha en IR-mottagare i mediabänken. TV:n är vägghängd så den behöver jag inte tänka på. DVD-filmerna förvaras i två existerande skåp och ska i vilket fall rippas så småningom.

Bortsett från att bänken ska vara snygg, vad bör man tänka på? Följande har jag kommit på själv:

* Låsbar front så att klåfingriga småbarn inte ändrar inställningarna
* Lättare att dammsuga under en vägghängd, men håller den om ovan nämnda småbarn klättrar på den?
* "Luftig" konstruktion, för att tillåta luftväxling

Fyll på listan!
Om förstärkare ska vara i den så ska den i princip vara öppen... Ingen baksida alltså.

Någon slags lösning så man slipper se sladdarna, inklusive el. Gärna separat plats för el och signalkablar.
 
MMR skrev:
Glöm inte djupet, en fet receiver med utstickande kablar bygger en del. Vi har en Ikea bestå, eller rättare sagt två st 120cm sektioner bredvid varandra. Varje sektion har två fack. I de yttersta har jag lådor och de två andra har lucka som fälls neråt, innehåller just nu en allt-i-ett blurayreceiver, xbox, router och en oanvänd digitalbox. Kör en ir förlängare så att allt kan manövreras med luckor stängda.
+1
Köper man en lite mulligare förstärkare räcker inte dem 40-45 cm som verkar standard vad gäller djup. Har samma upplägg som ovan men min förstärkare får inte plats, kablarna sticker ut 4-5 cm bakom :(
 
MMR skrev:
Glöm inte djupet, en fet receiver med utstickande kablar bygger en del. Vi har en Ikea bestå, eller rättare sagt två st 120cm sektioner bredvid varandra. Varje sektion har två fack. I de yttersta har jag lådor och de två andra har lucka som fälls neråt, innehåller just nu en allt-i-ett blurayreceiver, xbox, router och en oanvänd digitalbox. Kör en ir förlängare så att allt kan manövreras med luckor stängda.
Lånar tråden... Hur fick du till de nedfällbara luckorna? Är själv ute efter den ultimata vägghängda TV-möbeln med fällbar lucka, i hyfsat högt/djupt format.

/jaytee
 
Den Bestå-stomme jag använde är nog inte samma som finns idag, då fanns det inte dörrar/luckor, så jag monterade gångjärn på en lådfront. Satta även ett stag så att lasten inte hänger i gångjärnet utan i staget, dessa gångjärn var ju till vanliga skåpsluckor och då öppnar de ju 125 grader och belastningen på infästningarna i själva stommen blir för stor. Bifogar en bild

2013-01-14 23.35.59.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har vår stående på ben, tycker inte det är något problem, skulle jag väggmonterat den så skulle jag nog fäst kraftiga konsoller i väggen som jag skulle "ställt" den på. Med tanke på djupet så skulle jag nog tro att momentet är ganska kraftigt när den är fullastad. Den är ju också lagom hög så att det blir inbjudande för både barn och vuxna att sätta sig på den.
 
Själv byggde jag en egen bänk av mdf. 60 djup, säkert 240-260 lång 45 hög på ben av 70*70 tror jag det var. Bänken är i princip 3 lösa lådor med ben imellan och en hel skiva uppepå. Går lätt att minska ner till bara två skåp om man vill ha den mindre. Luckorna öppnas neråt som på bilden ovan. Inga handtag för småbarn att dra i utan bara en liten snörstump i ovankant som de inte får tag i. Massa lufthål i botten och en 10cm ers glipa i skåpets bak kant för luft och kablar. Eftersom jag byggde den själv har jag nu även en överhandsfräs i samlingen vilket jag förmodligen inte haft annars. Till resten användes cirkelsåg och skruvdragare. På bänken huserade tidigare en 70 kilos tjock tv och man kan säkert få upp hela familjen på den utan att den ger vika.
 
MMR skrev:
Glöm inte djupet, en fet receiver med utstickande kablar bygger en del. Vi har en Ikea bestå, eller rättare sagt två st 120cm sektioner bredvid varandra. Varje sektion har två fack. I de yttersta har jag lådor och de två andra har lucka som fälls neråt, innehåller just nu en allt-i-ett blurayreceiver, xbox, router och en oanvänd digitalbox. Kör en ir förlängare så att allt kan manövreras med luckor stängda.
Är också ute efter en BESTÅ och helst att gömma playstation 3, playstation 4 och receiver bakom stängd lucka med IR-repeter som du skriver.
Men jag är orolig för värmen. Hur fungerar det för dig? Ett alternativ är kanske att strunt i bakstycket och ha den en bit från väggen.
 
e3henri skrev:
Är också ute efter en BESTÅ och helst att gömma playstation 3, playstation 4 och receiver bakom stängd lucka med IR-repeter som du skriver.
Men jag är orolig för värmen. Hur fungerar det för dig? Ett alternativ är kanske att strunt i bakstycket och ha den en bit från väggen.
Välj bestå tvbänk, den har inbyggd ventilation i bakkant upptill. Till den finns även klaffluckor med tygfront (endast 16 cm hög dock).
 
Vi har BESTÅ TV-bänk, 180 cm bred, framför en exakt lika bred vägg med ett praktiskt hål bak i väggen, där är alla sladdar och en del apparater som är för fula att ha på framsidan, tex subwoofer, trådlösa nätverket och en massa hyllor för filmer så slipper man se dem.

Givetvis inga baksidor monterade på BESTÅ.
Högre upp ett litet hål för anslutningarna till TV:n. och över TV:n en LACK hylla där vi ställer upp några filmer eller nåt, tex alla Tolkiengrejer när det är nån ny film på G.

Bifogar en bild på hur det såg ut under bygget, tycker den passar på forumet :-D
391720_448873268481383_994611419_n.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.