Vi ska renovera vår tvättstuga och har precis kommit överens om hur vi vill inreda den. Jag behöver bygga ett skåp där vi hänger tvättkorgar med smutstvätt i plast ovanpå varandra.

Nu undrar jag vad jag bör bygga skåpet av så att det inte tar till sig fukt, rör sig eller sväller?

Tvättstugan är i källaren och golvet är av betong. Skåpet kommer att ligga dikt an mot ytterväggen som vi kommer att riva (för att det är fuktigt) och bygga upp på nytt.
 
  • Handritad skiss av en planerad tvättstuga i källare med markerade platser för skåp, bänkskiva och tvättkorgar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
"Skåpet kommer att ligga dikt an mot ytterväggen som vi kommer att riva (för att det är fuktigt) och bygga upp på nytt."

Vad kommer ni riva? Ytterväggen?

Jag kan tycka att man bör fixa fuktproblemet först och sedan kan man ha helt vanliga skåpstommar.
 
Ja, vi kommer att riva det organiska materialet som sitter i ytterväggarna i tvättstugan som vi tror senast renoverades 1970. Dvs gipsskiva, träreglar och plast.

Så här ser det ut.
 
  • En skadad vitmålad vägg med ett hål där material som gipsskiva och träreglar syns bakom kopparledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser nu att de tidigare husägarna även har tilläggsisolerat med frigolit. :thinking: Så det är alltså sannolikt stenvägg längst ut, sedan träreglar och frigolit, därefter plast och sist gipsskiva. :surprised:

Inblick i väggkonstruktion med frigolitisolering, träreglar och plast, indikation på fuktproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte så konstigt kanske att vi har fuktproblem i källaren. Detta måste åtgärdas. Frågan är bara hur?
 
Riva och sätta isoleringen på utsidan är det enda rätta tyvärr..
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
H huggan skrev:
Jag kan tycka att man bör fixa fuktproblemet först och sedan kan man ha helt vanliga skåpstommar
Problemet är att jag inte hittar några skåpstommar som har de måtten jag önskar. Själva tvättbackarna vi har är bara 40 cm breda (skulle vilja att innermåttet är 42 cm så att de blir enkelt att dra in och ut) och skåpet får inte vara högre än 170 cm pga rör som är i vägen i taket. Sedan vill jag helst inte ha mdf eftersom jag har hört att det kan svälla om det är fuktigt.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Riva och sätta isoleringen på utsidan är det enda rätta tyvärr..
Vi har dränerat och isolerat runt hela huset på utsidan med isodrän. Så vi ska nog bara putsa ytterväggen på insidan nu när jag tänker efter.

Frågan är vilket byggmaterial som är optimalt i skåpets väggar (vill inte använda mdf)?
 

Bästa svaret

tommib
Om förutsättningarna är sådana som du beskriver skulle jag göra på ett av tre sätt.

1. välja ett färdigt, billigt, skåp som går att modifiera eller som duger som det är. Räkna med att byta det inom några år. Försöka minimera fuktpåverkan genom att det inte står dikt an mot vägg eller golv.
2. Bygga själv, i MDF. Se till att skåpet inte står dikt an mot vägg eller golv.
3. Plåtskåp, alt öppna trådbackar modell ELFA.

Det finns inga träbaserade byggmaterial som tål fukt särskilt bra. Lackad plåt är väl minst illa men det är svårt att bygga själv.

Som Jarlingar är inne på är den första åtgärden att se till att isoleringen hamnar på utsidan och att väggen är torr.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Tack för svaren. Elfa hade jag glömt bort. Nu är jag inne på att skippa skåpet helt och hållet och istället skaffa två rullbara trådbacksystem från Elfa så att vi enkelt kan rulla fram den smutsiga tvätten till maskinerna.
 
  • Rullbart trådbacksystem från Elfa med tvätt sorterad i vita backar mot en turkos vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Ikea's köksskåp sitter med ~1cm glipa mot väggen om du monterar med stålskenan. (y)
Dom har även metallfötter till så det blir luftigt och bra utan sockel.

Enkelt och billigt :D
 
tommib
Ja, jag tänkte också spontant IKEAs högskåp för kök. Kanske en Metod för kyl/ugn (140 cm hög) med benen Limhamn (höjd 28 cm) så blir det lagom. Visserligen 60 cm bred men det går ju att fixa invändigt. Särskild dyra är de inte, IKEAs stommar. Jag har dem förutom köket även i tvättstugan.

Men ELFA-backar är också bra. Väldigt dyra dock.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.