Hej
Jag river vårt kök och ut från fläkten hittade jag denna isolering som jag nästan helt rivit bort. Tyvärr hängde det med en liten bit av själva kanalen där stekoset ska gå igenom. Som ni ser på bilden. Asbest? Köket är förmodligen byggt i början på 90-talet.
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du menar det ljusa materialet så är det vanligt fogskum!
 
O
När förbjöds asbest? på -90 talet borde det varit förbjudet att använda... Men jag har haft fel förut...
 
Set ut som en bit av en rektangulär imkanal i eternit. Troligen har man monterat en bit spirorör genom att föra upp röret i kanalen och montera fast det med brandsäkert fogskum.

Hur gammalt är huset? Även om köket byttes på 90-talet kan man ha behållit gammal imkanal.
 
Som sagt det gråa ser ut som en bit eternitkanal. Som är asbesthaltigt. Men om du bara råkat knäcka av den biten så är det ingen fara. OM du tänker göra ytterligare ingrepp i kanalen så är dte ju lämpligt att skaffa en bra andningsmask, och gärna försöka kapsla in arbetsområdet. Använd inte dammsugare utan våtorka upp allt damm. Asbestfiber går igenom alla normala dammsugarfilter. Om det går att komma åt och ta bort röret i en skarv, så blir det ingen asbetsspridning.

Här finns många trådar om faran med asbest. All exponering för asbest innebär en liten risk för framtida cancer, men för enstaka exponeringar är risken så liten att det inte går att se i statistiken. och alla exponeras för små mängder asbest dagligen, så en enstaka exponering för ett knäckt rör, kanske motsvarar några dagars normalexponering.

De som statistiskt säkerställt drabbas av asbest har normalt arbetat i åratal med att ex. såga eternitkanaler hela dagarna på en eternitfabrik, helt utan skyddsutrustning.
 
  • Gilla
Langos och 2 till
  • Laddar…
pelpet skrev:
Det borde vara brandsäkert, men är det det? Brukar inte det brandklassade skummet ha en annan färg?
 
Jag vet inte. Det kan ju tänkas att man fuskat. Vilken inte är önskvärt i en imkanal.
 
När är huset byggt?
Man kan ha återanvänt en gammal kanal (som då kan innehålla asbest). Asbest är dock bara farligt om du har sänder det och det dammar!
Fogskummet ser ut som vanligt fogskum men jag har sett brandklassat fogskum med samma färg. Det brukar dock vara lite mer kompakt (mindre bubblor)...
 
O
Odjuret skrev:
När förbjöds asbest? på -90 talet borde det varit förbjudet att använda... Men jag har haft fel förut...
Jag måste svara mig själv efter att ha orkat googla... Asbest förbjöds i Sverige 1982. Så om huset är byggt efter det så borde det inte vara asbest. Om inte så är det risk för att det är asbest. Men tar man det bara försiktigt så är det precis som sägs ingen fara.
 
Tack för alla svar!
Huset är byggt... 1909! Antagligen 1906 om man läser noga i dokumenten.
Japp, hela imkanalen består av materialet som på bilden. Funderar på att skaffa hjälp med att montera ihop fläkt och kanal, så det blir ordentligt gjort ur säkerhetssynpunkt, tänker främst på brandskydd osv. Fixar "vanliga" snickaren sånt eller behövs det nån specialfirma?
 
Orientexpressen
Om du lejer ut till en firma för att ta bort asbest måste firman vara auktoriserad för asbestsanering, gör du det själv finns det inga bestämmelser på hur du ska göra, men det är absolut inget som jag rekommenderar om du inte vet exakt hur du ska gör och har tillgång till skyddsutrustning mm. Ev kan du be en sotare komma och titta på hur det ser ut och hur du ska gå vidare. Någon annan kanske har ett bättre förslag om hur du ska gå vidare.
 
Jag hade
1) Proveldat de lösskrapade bitarna av fogskum för att se om de brinner eller inte.
2) Haft som huvudspår att behålla befintlig imkanal av eternit, om det inte är något fel på den (t.ex. att skummet inte är brandsäkert).

Om kanalen ska bytas ut så kanske den kan lyftas rakt upp från taket. I alla fall översta delen. Alla mina eternitkanaler som jag bytt ut satt mer eller mindre löst och bestod av flera delar.

Om man står ute och lyfter upp dem så är risken för asbestexponering mikoskopisk. Särskilt om det blåser bra. Inomhusjobb = p3 andningsskydd.
 
Jag skulle också försöka lämna kanalen men låta en sotare kolla på det först ur brandsäkerhet.
Det viktigaste är att kanalen inte knackas sönder, då sprids asbestfiber. Läs i trådar här på BH om asbest, det finns mååånga och skaffa din egen uppfattning om risk.
 
Det är troligtvis en imkanal av eternit / asbest !
Det bästa är att ta bort den då slipper du fundera sedan , men att anlita saneringsfirma blir troligtvis både dyrt och besvärligt ..
Enklare om du gör det själv och är noggrann , du utsätter dig för asbest men gör det troligtvis bara en gång i livet .
Köp ett par engångsoveraller samt handskar och andnings skydd !
Jobba utifrån så långt det är möjligt
Plasta in och tät tejpa allt avfall från rivningen även skyddsutrustningen när
Du är klar med den ..
Lämna avfallet till närmaste Åvc
Våt torka alla ytor som kan ha blivit
Kontaminerade av byggdamm .
Jag jobbar inte med sanering men återvinning av byggavfall och kommer nästan dagligen i kontakt med asbest och tro mig , det är bättre att ta bort skiten än att veta att det finns där ....

P.s torka även av säckarna lite snabbt det kommer personalen som ska ta hand om ditt avfall att uppskatta 👍
 
Jag är också av åsikten att asbest inte är jättefarligt och att ta ut kanalen är inte hela värden. En bra skyddsmask skulle jag dock inte vara utan!
Jag vill dock inte säga åt någon annan att "det är ingen fara", det måste man avgöra själv och förstå att det finns risker!

Om du gör det, se till att du plastar ORDENTLIGT inomhus och att du plastar så det blir som en "påse" som du sen kan försluta och föra ut och får med dig allt i.
Asbestfibrer är extremt små/lätta och kan bli svävande i inomhusluft i veckor innan de trillar till golvet.
Har du mekanisk ventilation så se till att den är avstängd/pluggad så du inte har luftsug in i huset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.