Vad innebär egentligen tillträdesdag?
Vi ska den dagen träffas på banken på att skriva på lånehandlingar och träffa säljaren för att denne ska få resterande del av köpeskillingen.
Kan vi förvänta oss att ha tillträde till det städade huset from tidig morgon denna dag eller finns det någon annan praxis? Självklart kan vi ställa frågan direkt till säljaren men det skulle kännas bra med mer kött på benen innan.
 
Rimligtvis så övertar ni fastigheten när ni träffas på banken och betalar resterande del av köpeskillingen så huset borde vara tömt, städat och inflyttningsklart om inget annat avtalats.
 
Ni ska inte ha tillträde till huset förrän ni är färdiga på banken. Fråga absolut inte om ni kan få tillträde tidigare. Det finns okunniga säljare som har gått med på det, och det är dumt för alla parter. Affären är inte klar förrän ni har varit på banken!

/Hasse
 
Det är inte så dumt att träffas i huset innan ni ses på banken. det gjorde inte jag när jag köpte mitt första hus...
Elementen var nerskruvade, ytterbelysningen likaså. städningen obefintlig.
Köpte utan mäklare och säljaren var väldigt speciell. Massor med hans skrot kvar dessutom.
 
Thomas59
Tillträdet genomförs iom att ni betalat slutlikviden på ex banken på tillträdesdagen. Som någon påpekat kan det då vara bra att kollat "vad" ni egentligen tillträder innan ni slutbetalar då betalningen är ett kraftigt påtryckningsmedel..

Huset ska vara minutiöst städad, om ni inte överenskommit om annat, alla prylar bortplockade som inte ingår i köpet, tomten städad osv. En ordentlig genomgång med säljaren av allt som har med huset skötsel och drift att göra bör företagas. Se till att att "huspärmen" finns uppdaterad med alla dokument, kvitton och bruksanvisningar till all maskinell utrustning (disk, tvätt, värme, braskamin mm mm) och annat som kan behövas.

Kolla särskilt så att inte säljaren tagit med sig något som ska ingå i köpet. Nycklar till alla ytrymmen är ju också viktigt.

Alla mätare, el, vatten och annat förekommende ska avläsas också.

Lämpligen görs detta tex dagen innan tillträdet eller senast samma dag men innan bankmötet.
 
Vg din fråga om tillträdestid på tillträdesdagen så är praxis från kl 12. Men annat kan så klart avtalas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.