Förhoppningsvis blir vi ägare av en gård men med typkoden 120: Bebyggd lantbruksenhet, vet dock inte riktigt vad detta innebär för oss i praktiken?

På gården som är på 1,3 ha finns ett boningshus, ett gårdshus/gästhus och ett garage/maskinhall.
Vi har inga planer på att starta upp någon större näringsverksamhet (fast det hade varit roligt), förutom att gårdshuset hyrs ut och kan tänka mig förvara husvagnar/bilar/båtar/skoter/mc o dyl i mån av plats, samt att sambon vill odla för husbehov och sälja överskottet.

jag har fast och stabilt jobb och sambon får troligen fast i sommar, ett gemensamt barn.

Vi båda blir väl automatiskt registrerade som näringsidkare? Dvs inga förenklade deklarationer, sämre A-kassa/sjukpenning villkor osv...
Är det bara till bekymmer eller kan man se några fördelar i det hela, skattelättnader? Dra moms på inköp (tex byggmaterial / traktor / bränsle mm? )?
Måste jag registrera en firma?
Bör jag ta med dessa mindre hyresinkomster och inkomster/utgifter på odlingen på "firman" i deklaration?


Jag har ingen aning och ju mer ja läser ju mer förbryllad blir jag så frågorna blir många.
Hoppas nån kunnig här har tid o lust att hjälpa mig räta ut några frågetecken.
 
Redigerat:
Dina inkomste från jobbet beskattas som vanligt och ger de vanliga sjukpenning/A-kassa, enda skillnaden är att du fyller i 0 och skriver "ingen verksamhet" i näringsdelen.

Men, en del kan man dra av för, dock inget som har med bostaden eller tomten att göra. Och om du inte har några inkomster från näringsverksamheten, så är det inte så intressant med avdrag där heller. Oavsett, så måste du i så fall börja bokföra i näringsverksamheten. Är det värt besväret?

De smågrejer ni gör där, allt ligger nog i en gråzon som man kan bokföra i näringen eller köra som hobbyverksamhet. Ring och fråga SKV, vettja.
 
kickassford skrev:
Förhoppningsvis blir vi ägare av en gård men med typkoden 120: Bebyggd lantbruksenhet, vet dock inte riktigt vad detta innebär för oss i praktiken?
...

Vi båda blir väl automatiskt registrerade som näringsidkare? Dvs inga förenklade deklarationer, sämre A-kassa/sjukpenning villkor osv... .
Varför skulle ni båda bli näringsidkare !?

Det som skulle kunna vara fallet är ju om ni bildar en firma (tillsammans) som sen köper gården (jag är osäker men det kanske alltid krävs en firma för att köpa fastighet med kod 120 - men där finna ju olika alternativ, enskild firma som en eller båda står på, AB osv?).
Det innebär som MH skriver inte per automatik att ni ändrar er taxering etc - ni har ju vanliga jobb och kom,er skattas/ha förmåner därefter - finns inget som hindrar att en vanlig knegare har en firma vid sidan om :)

Vad gäller förenklad deklaration så tror jag att man kan behålal den också så länge man inte har ngt i firman att deklarera. Sen är det som sagt en fråga OM ni vill köra en firma för tex vinterförvaring av fordon eller liknande...men det får ni fundera på separat.

Sen kommer ju en del andra saker med detta som andra regler för uppskov, andra sorters lån från banken etc ?

/K
 
Äger man en lantbruksfastighet anses man bedriva näringsverksamhet och lämna in näringsbilaga.
 
Hemmakatten
Jag har för mig att så små fastigheter som 1,3 hektar inte ska klassas som näringsfastighet. Vi har lika stor areal och är klassade som småhusfastighet. Kolla med Skatteverket om er klassning.
 
C
Korrekt. 2,0 ha är gränsen numera. Men det kanske finns fastigheter som sluppit omtaxering?
Näringsbilaga skall lämnas, men man behöver inte ha någon registrerad firma.
Posterna i näringsverksamheten kan fördelas godtyckligt mellan delägarnas deklarationer.
Juridisk person får normalt inte äga lantbruksfastighet.
Bolån kan ej tecknas, det är jordbrukskredit som gäller men då kan man belåna upp till 100% av värdet, slipper amorteringsregler osv.
Fastighetsskatt betalas endast för tomtmark och mangårdsbyggnad, inte jordbruksmark.
 
Är det inte bolån för hus och tomt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.