Hej!

En fråga, på en fastighet där det står ett bostadshus, vad innebär det om det på stadsplanen står att en del av tomten är av områdesbeteckningen "Allmän plats" och är markerad som "Park eller plantering". Vid samtal med kommunen om att bygga altan eller så på den ytan har det inte varit några problem, och ingen har tagit upp att den marken är satt som "Park eller plantering" - det var först när jag såg stadsplanen som jag noterade det.

Någon som har koll?
 
Jag skulle också gärna vilja veta svaret på detta...
 
Hej!

Jag är inte så jättekunnig när det gället stadsplaner, men mig veteligen är de att jämföra med moderna s.k. detaljplaner (numera görs inga stadsplaner). Om ett område är markerat som Allmän plats avsedd för Park och plantering är det just den användningen kommunen tänkt sig för det området. Detta är något som spelar en avgörande roll i frågan om huruvida man kan få bygglov för exempelvis utbyggnader, eftersom man inte får bygga i strid mot gällande detaljplaner (vilket jag nu är nästintill helt säker på är helt jämförbart med stadsplaner).

Har du påpekat för kommunen om att det finns en stadsplan som avsatt den biten mark för ett helt annat ändamål än utbyggnad i form av en altan?
Får den som handlägger bygglovsärenden på kommunen nys om det kommer det vara tveksamt om de ger klartecken till altanbygget. Här hade jag rekommenderat att kontakta kommunen igen och verkligen reda ut om de har koll på sina planer.

Hoppas det löser sig med altanbygget! :)

Mvh / Total0koll
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.