God morgon!

Jag har en lyktstolpe på tomten, som jag skulle behöva komma in i. I locket sitter något som ser ut som en trekantstapp (kan ta en bild när jag kommer hem). Jag är ganska övertygad om att verktyget jag behöver för att öppna den är en av de här: https://www.verktygonline.se/verkty...lsnycklar-rornycklar/hylsskruvnyckel-trekant/, men frågan är vilken?

Kan jag på något sätt mäta på min trekantstapp i lyktstolpen och få fram vilket M-nummer jag skall ha på skruvnyckeln? Eller, det måste ju gå, så frågan är väl vad jag skall mäta och hur det översätts till M-nummer.

Säkert en idiotisk fråga, men jag har aldrig stött på en sådan här trekantsnyckel förut...
 
Prova med nyckeln till El-skåpet.om den är av trekantstyp, kan gå om skruven inte sitter för hårt
 
Ett annat tips är en näbbtång/plattång. När jag jobbade som industrielektriker hade vi aldrig med oss dedicerade nycklar, vi öppnade skåpen med tången. Man vill inte släpa på så mycket verktyg när man cyklar...

Tången fungerar om det är ett hål i mitten på trekantmuttern (vilket det ofta är).
 
Hm, det är inga standardgrejor alltså? Kan man ens köpa en sådan där nyckel som privatperson? Jag skall se om jag har någon nyckel till el-skåpet (fasadskåpet alltså). Har aldrig öppnat det.

Eller så kanske jag testar med näbbtången som packman42 föreslår.

Vilket krångel ändå....
 
joakim_j joakim_j skrev:
det är inga standardgrejor alltså
Kallas populärt även soprumsnyckel, går utmärkt att köpa för privatperson, du får mäta trekanten
 
J jonaserik skrev:
Kallas populärt även soprumsnyckel, går utmärkt att köpa för privatperson, du får mäta trekanten
Något tips på var man kan köpa en? När jag googlar "soprumsnyckel" eller "stopnyckel" får jag bara fram massa information från olika BRF:er....
 
I bland är trekanten lite mindre på EL-stolar så soprumsnyckeln blir lite för stor
 
Fantastiskt! Tackar så mycket, då skall jag börja leta efter en lämplig "universalnyckel"!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.