Hej.
Tittar just på en tomt som vi är inresserade av. Tomterna skall styckas av från en tidigare fastighet och det mest verkar vara klart. När man läser detaljplanen på kommunens hemsida såg jag ett stycke ang de geotekniska förhållandena som jag behöver förklarat för mig:

"Under ytlagret utgörs jordlagren huvudsakligen av lera på friktionsjord ovan berg. Lerans mäktighet varierar kraftigt från 0 meter (berg i dagen) i väster till ca 30-40 meter i öster. Leran är i huvudsak torrskorpefast till 1,0-2,5 meter under markytan. Därunder är den lös till halvfast.

Då leran är normalkonsoliderad eller svagt överkonsoliderad kommer sättningar att uppkomma om uppfyllnader eller annan belastning påförs. En uppfyllnad av cirka 0,5 meter kommer att innebära sättningar på 10-15 cm, utvecklade över tid. Det innebär att höjdsättningen bör anpassas så att ytterligare belastning på marken blir så liten som möjligt. Om belastning undviks kan 1-planshus grundläggas på hel kantförstyvad platta. Påförs ytterligare last måste grundläggningen av byggnader kompenseras genom avlastning så att full lastkompensation erhålls."

Vad kan man bygga på denna tomt? Enbart 1-planshus, inteb 1,5-planshus eller 2-planshus? Vad är "hel kantförstyvad platta"? Vad innebär detta som sagt i praktiken?

Mvh
Mikael (helt novis ;))
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.