Jag undrar vilka ytor som ingår i ommålning av "utsida fönster". Är det bara utsidan, eller är det hela yttre fönsterbågen inklusive insidan av den?
 
Claes Sörmland
I vilket sammanhang diskuterar du detta? Det finns ingen allmän standard för detta uttryck så det beror helt på vem som har kommunicerat detta och i vilket sammanhang.

Jag skulle spontant och utan sammanhang tolka det som färgen på utsidan av fönstret, inte ramarnas målning. Alltså den dekorativa delen man målar med utomhusfärg.
 
M Munkhagen skrev:
Jag undrar vilka ytor som ingår i ommålning av "utsida fönster". Är det bara utsidan, eller är det hela yttre fönsterbågen inklusive insidan av den?
Tusen tack för snabbt svar! Min fundering gäller en formulering i ett par offerter för ommålning av fönster där målarna uttryckt sig olika. Men då vet jag att om det bara står "utsida av fönster" och man vill ha hela yttre fönsterbågen målad så måste det specificeras.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I vilket sammanhang diskuterar du detta? Det finns ingen allmän standard för detta uttryck så det beror helt på vem som har kommunicerat detta och i vilket sammanhang.

Jag skulle spontant och utan sammanhang tolka det som färgen på utsidan av fönstret, inte ramarnas målning. Alltså den dekorativa delen man målar med utomhusfärg.
Finns inte det definierat i AMA? Har för mig det. Eller är det bara karmen som bendlas där?
 
Claes Sörmland
I Installation skrev:
Finns inte det definierat i AMA? Har för mig det. Eller är det bara karmen som bendlas där?
Klistra in foto på relevant del så får vi se!
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Klistra in foto på relevant del så får vi se!
Då måste jag hitta en Hus-Ama först.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
  • Diagram över fönsterkonstruktioner som visar gränsen mellan utvändig (blå linje) och invändig (röd linje) målning för inåtgående och utåtgående fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Illustration av en person som inspekterar ett hus, samt diagram över målningsområden för inåtgående och utåtgående fönster enligt LCS 2 och 3.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
Verkar som att standarden följer den intuitiva uppdelningen som jag redogjorde för innan det stod klart att tråden handlade om offert på målerijobb.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
5000 kr så inget för konsument:

[länk]

Enklast för TS är helt enkelt att fråga företagen vad de exakt menar med sina respektive offerter.
Kan köpa på firman men just Hus-ama är inte min nuvarande huvudbok
 
När vi har anlitat för ommålning så har de betytt att de målar med fönsterna stängda. De målar alltså bara framsidan av ytterbågen och inte sidorna.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
T topmount skrev:
När vi har anlitat för ommålning så har de betytt att de målar med fönsterna stängda. De målar alltså bara framsidan av ytterbågen och inte sidorna.
Definerar man bara åtagandet så är det inga problem. Då skall man vara tydlig med vad man vill ha gjort så att de som lämnar pris har samma bild om uppdraget.
 
R
M Munkhagen skrev:
Jag undrar vilka ytor som ingår i ommålning av "utsida fönster". Är det bara utsidan, eller är det hela yttre fönsterbågen inklusive insidan av den?
Utvändig målning skall innefatta målning fram till tätningslisten i karmen men ingett innanför, detta finns beskrivet men kommer inte ihåg var😊
Man får tänka att överallt där regnvatten och blåst kommer åt behöver behandlas som utvändig målning..
 
Redigerat:
R Rejäl skrev:
Hittade beskrivningen det är träguiden som har utgått ifrån AMA:

[länk]
#8⬆️⬆️
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.